Karl-Johan är här!

Äntligen börjar de poppa upp! Har plockat fina Kallar idag, eller i kväll rättare sagt. Jobbade ju och kände behov av skog och ro så jag tog bilen ut en bit. Första skogen var full. Av polacker. Inte mig emot men då minskar ju chanserna betydligt för mig.  Och så ville jag inte visa mina specialställen för andra. De såg mig inte, trots att bara några smågranar skiljde oss åt, de pratade och hade trevligt. Älgade tyst och raskt över ledningsgatan och spanade en stund på andra sidan efter svamp. Där hade kallarna kommit igång men var små. En Stolt Fjällskivling följde med i korgen tillsammans med några Mandelkremlor. Totalt en deciliter kantareller hittade jag. Det är torrt i skogen men svampen verkar fått nog med vätska i alla fall.

Åkte vidare till en tallmo där jag plockat massor med Kallar förut. Men då fanns där inga hus. Det gör det nu.

Kallar fanns där ändå, små fina och några större med soppsnylting, eller larver. Någon hade plockar tidigare under dagen, av spåren att döma, men missat en hel del.

Två torkramar på 1×1 m är nu fulla med finskivade kallar. I en hörna för sig  ligger den stolta.

En stor stekpanna full med Karl-Johan ångade jag  vätskan ur och de väntar på att  frysas. Lika med Smörsoppen och Kremlorna.

Foton finns i mobilen, orkar inte ladda  ned dem nu.

Nu natt natt!

Imorgon nya äventyr!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

