nattfundering

Enligt alla experter borde vi som föddes före 1980-talet inte ha överlevt.

Våra sängar var målade med blybaserad färg. Vi hade inga barnsäkra medicinflaskor, dörrar eller skåp, och när vi cyklade bar ingen av oss hjälm. Vi drack vatten från trädgårdsslangen. Vi åt bröd med smör, drack läsk med socker i, men blev aldrig överviktiga, därför att vi alltid var ute och lekte. Vi delade gärna en läsk med andra och drack ur samma flaska, utan att någon dog av det. Vi använde timmar på att bygga lådbilar av gamla skrotade saker, och körde i full fart ned för backen, bara för att lite senare komma på att vi hade glömt att sätta på bromsar. Efter några turer i diket lärde vi oss att lösa problemet.

I min familj är vi fem ungar. Vi klättrade  i träd, retades med tjurkalvarna,  badade fast vi nyss ätit, hoppade i hö på loftet och övade ”backhoppning” från ladugårdtaket. Inga benbrott och skidorna klarade sig också, tyvärr. Hade ju önskat mig smala långdskidor istället för de bredare för åkning i lössnö som jag hade. Brorsan och jag rymde till en fiskesjö i närheten rätt ofta, lämnade lapp i skafferiet och tog med mackor och mjölk.  Jag åkte på cykelkärran, balanserandes på mitten av flaket, rakt in i taggtråds stägslet till hästhagen.  Tre trådars rejält staket var det.  Nedanför backen från gården. Där man fick bra fart, om man bara  kom ihåg att svänga längst ned. Vilket jag missade, en gång. Vad var det jag sa…- sa pappa och la på många plåster på mina ben. Punkorna fick jag laga själv.

Tja, det blev folk av oss också. Trots att vi saknade kunskap om begränsningarna ovan. Tur att vi inte visste hur farligt livet är. Man kan ju dö!

Kommentera

