Nu har vi bär!

Vi hade turen att hitta ett träd dignande av körsbär. Fick bra gymnastik för armar och axlar när vi stod och plockade. Sträck och tänj;-) på tå. En tioliters hink fyllde vi på en kort stund och det blev bra med bär kvar till fåglarna. Körsbären står nu på spisen, i syltgrytan. Och blåbären är på väg in i frysen.  Det blev flera liter sådana också. Packar dem i mostråg tänkta för korvmojjen och sedan i fryspåse. Då blir det fina, kantiga block att packa och vi spar plats.  Lagom stora för två, är man flera personer tar man flera block. Praktiskt och enkelt, det gillar jag.

Började jobba kl 07 idag  så jag orkade helt enkelt inte ta hand om allt igår, hade ju inte sovit mer än nån timme efter nattpasset. Ville inte missa den enda lediga dagen ihop med gubben min, så vi drog ut i skogen direkt efter morgonduschen när han hämtat upp mig, utan sömn .  Sov nån timme när vi var klara i skogen och bytte om till kläder utan mossa, myggmedel och fästingar.  Och de ”fyras gäng” var ute på middag på Hermans igår. Tack vänner för många goda om än ibland  lite elaka skratt! Levererade katten Alice påse, hon blev tydligen nöjd.

Kantarellerna tog jag hand om redan igår kväll. Kokade ned de stora som behövde delas, i sitt eget spad i stekpannan och kylde, sen i frysen. De i ”primörstorlek” åkte direkt in i fryspåsar, de blir vackrast så. Sen rakt i het panna med smör och en gnutta olja, när man vill äta dem.

Stekte lite svamp i smör med en kryddblandning från Änga gård, den heter Heta nätter;-) Mycket vitlök, persilja, svartpeppar och örter. Mmm så gott!

2 responses to this post.

  1. Hej! Trots ihärdiga skogspromenader så hittar jag inga kantareller….alla andra hittar hur mycket som helst….buhuuuu!
    Nåja, det finns värre saker, plockade iaf en del blåbär igår, ska nog äta dem färska med mjölk, nyttigt och gott!
    Tack för erbjudandet att fika med mig, hade varit jätteskoj att träffa en annan Paula, men nu har jag dessvärre avbokat hela trippen! Barn och barnbarn har lite andra önskemål på sin semester, de vill fortsätta semestern i Stockholm och det får dom så gärna. Men utan mig, jag har så många krämpor att jag tyvärr inte orkar vara i farten mer än ett par dagar åt gången. Hade så gärna sett Hfors igen, det var typ hundra år sen! Men det kommer andra chanser till det, det är jag säker på!
    Ha en fortsatt fin helg, här är det regntunga skyar!

    Svara

    • Det kommer andra tillfällen, om det är meningen. Vissa hittar svamp så snart de går utanför dörren, andra behöver kalibrera ögonen på rätt sort först. Min gubbe hittade aldrig något tidigare men har blivit riktigt bra på att nosa upp dem nu;-) Regn är bra, så bränner man sig inte och så växer svampen. Må gott!

      Svara

Kommentera

