sy en egen kasse- och hitta svamp- skola kommer!

När jag inte längre arbetar natt, om ett par veckor, ska jag ta mig tid att sätta ihop en lite syskola -typ, så syr du en egen kasse, för det saknas tydligen.

Tills dess får du nöja dig med att titta på Bomans Nål & tråd som är min egen sysida.

Kasse

Kasse

Där ligger en del färdigsytt, men framför allt tygförrådet som du kan välja ifrån. Iden är ju att du ska få välja tyg och modell, sen syr jag. Inget barnarbete här inte, det är bara jag som syr. De flesta tygerna är  stuvbitar, eller textilier som inte såldes av någon anledning, tex gardiner som blivit omoderna eller rensas ut så nytt får plats i hyllorna i affären. Ibland hittar jag äldre tyger på second hand, riktiga rariteter!

Vill du ha ett speciellt tyg från en speciell affär går det så klart att ordna.

Och en liten svampskola för hemmabruk kommer också, lite om vad man ska titta efter och var det lönar sig att gå.  Och vad man ska låta bli.  Svampguiden finns för den som vill lära sig mycket.  Duktiga Micke håller i trådarna där, och många kunniga svampkännare finns på Forumet.  När du ändå är i närheten,  så passa på att klicka för skogen!

Igår skulle vi bara kolla ett skogsområde där vi plockade mycket svamp förra hösten. Få lite mjuk mossa under fötterna och njuta av tystnaden. Trots närheten till Sthlm.  Där hittade vi snabbt ca 6 liter blåbär. Hade bara en plockare med och tog ett tag här ett där, i förbifarten bara.  Skogen är verkligen full av bär!

Kantarellerna var stora och många och ca tre liter fick följa med oss hem. Liksom några nymfer av fästing, fast de kom med olovandes. Avklädning och dusch är helt nödvändigt efter skogsturen om man inte vill mata de små odjuren.

Uppdatering: Har sovit mest hela dagen efter nattpasset.

Arrgh! Hittade två små %¤R%¤  nu när jag duschade.  De måste suttit kvar i klädseln i bilen, allt annat är tvättat juh…   Och krupit på mig när jag åkte till jobbet igår kväll eller hem i morse. Ick! så äckliga de är! Hoppas de inte hade någon sjukdom på sig. TBE vaccinerad är jag men de har ju flera saker de bär på.

Kommentera

