Sy en tygkasse, liten syskola

Miljökasse

Miljökasse

Så här kan din egensydda miljökasse se ut. Bälgen i botten är bra att ha så kassen står stadigt.

Med bredden på den reglerar du också hur mycket du kan packa i kassen.

Tyget då? Du tar vilket tyg du vill och har, bara det är starkt nog för det du vill använda kassen till. Ska du ha den till stranden, välj gärna ett tyg som är lätt vaxat. Då blir den inte blöt av dina fuktiga badgrejor. Annars duger en avlagd gardin, klänning eller vilket plagg som du har eller en stuvbit från närmaste syaffär.  IKEA har ofta en fynd-avdelning där det finns en låda med stuvar, kolla där!

Om din kasse ska vara 40×50 cm, som exempel, så tar du ett tygstycke som är  45cm brett och ca 110cm långt. Eller två som är 45 breda och 55 långa och syr likadant i botten som på sidorna. Eller så syr du ihop sidorna av flera mindre bitar. Valet är ditt.

Tillkommer tyg till ficka/fickor och ev. band.

Beskrivningen utgår från ett avlångt tygstycke.

Vik tyget dubbelt på mitten, så det blir ca 40x 60, med mönstersidan utåt.

Mönsterpassa om du vill, men  då går det åt mera tyg.

söm som inte fransar sig

Syr du så här blir sömmarna snygga och fransar sig inte.

Sick- sacka sömsmånerna annars, bara, då lägger du avigsida mot avigsida från början.

Bestäm hur bred kantfållen upptill ska vara.

Plocka fram strykjärnet, stryk kantfåll redan nu så blir det lättare att få rakt sedan.

Skall din kasse ha en ficka, sy och sy fast den nu.

Bild 3 visar överkantsfåll på fickan. Placera fickan på väsktyget, kolla att det blir rakt mot överkant och sida, bild 4.

Nåla och sy  fast. Dekorera med extra sömmar, om du vill.

Sy några stygn fram och tillbaka i överkant på fickan och där du börjar och slutar, så håller det bättre.

sid- och överkantsvikning, ficka

bild 3 sid- och överkantsvikning, ficka

Vik ned fickans överkant dubbelt (ingen fransning)

vik ned fickans överkant dubbelt (ingen fransning)

sy en dekorsöm, som också håller kanten på plats

sy en dekorsöm, som också håller kanten på plats. Om du vill syr du flera sömmar här, broderar ditt namn kanske?

Mät från ytter- och överkanten, nåla fast fickan

bild 4. Mät från ytter- och överkanten, nåla fast fickan

sy fast fickan, börja och  avsluta med några stygn bakåt så håller det bättre

sy fast fickan, börja och avsluta med några stygn bakåt så håller det bättre

vänd ficktyget på plats, mät så allt är rakt, nåla och sy fast

vänd ficktyget på plats, mät så allt är rakt, nåla

sy en söm nära ytterkanten, runt fickans sidor och botten

sy två sömmar nära ytterkanten, runt fickans sidor och botten med några mm mellan. Tips! Sy den innersta sömmen så långt från kanten att franskanten på vikningen hamnar innanför den. Då slipper du trådar som fransar sig inne i fickan.

Använd pressarfoten som mått så du syr rakt. Vill du, syr flera sömmar bredvid varandra.

fickan fastsydd och klar

fickan fastsydd och klar.      Då börjar du med själva kassen.

vik ut, nåla och sy första kantsömmen

Lägg ihop tyget, med rätsidan utåt, vik ut den översta pressningen  av fållen, nåla och sy.

sy båda yttersidor, ca 55 mm från kanten

bild 5, sy båda yttersidor, ca 5 mm från kanten

vänd kassen och pressa ut sömmen

vänd kassen och pressa ut sömmen

stryk över sömmen

stryk över sömmen så blir det lättare att sy

sy båda yttersidorna, ca 8-10mm från kanten

Sy en söm ca 8-10mm från kanten, från top till botten, på båda sidorna. Pressa ut sömmarna. Viktigt att den är bred nog för att helt dölja franskanten på sömmen på andra sidan.

vik fram hörnet, sömmens mitt mot bottentygets mitt

vik fram hörnet, sömmens mitt mot bottentygets mitt

mät ut hur bred botten du ska ha, rita et streck med blyerts eller sykrita och nåla

mät ut hur bred botten kassen ska ha, rita ett streck med blyerts eller sykrita och nåla, upprepa på andra hörnet

sy rakt över strecket, på båda hörnen, vänd ut och pressa bottensömmen

sy rakt över strecket, på båda hörnen, vänd ut och pressa bottensömmen

vik in och nåla överkanten

vik in och nåla fast överkanten runt om

välj nylonband eller sy egna, bestäm längd som passar

välj nylonband eller sy egna, bestäm längd som passar dig

bränn klippkanterna på nylonbandet

bränn klippkanterna på nylonbandet så det inte fransar sig

eller klipp till egna. Vik och pressa fåll på bandet

eller klipp till egna i kassens tyg eller kanske  i kontrasterande färg. Vik och pressa en smal  fåll på bandet. Om det finns stadkant, använd den

vik över andra delen, pressa och sy

vik över andra delen, pressa. Mät så båda banden blir lika breda.

sy bandet med valfritt antal sömmar

sy bandet med valfritt antal sömmar. Ett i mitten eller ett där och ett vid varje kant tex. Det finns flera olika sätt att sy band, det här är ett av dem.

Vik ihop kassen på mitten , markera var du ska fästa banden.

placera och nåla fast nylonbandet ovikt

placera och nåla fast nylonbandet ovikt

placera tygbandet

eller placera tygbandet

vik in klippkanten

vik  klippkanten in under fållen

nåla och upprepa på övriga tre ställen

nåla och upprepa på övriga tre ställen.  Kontrollera att banden sitter där du tänkt dig. Prova gärna att kassen känns bra över axeln/armen.

sy fast kanten och banden i samma söm.

Sy fast kanten och banden i samma söm. Sy med så många rader  du tycker är snyggt, jag nöjde mig med två. Om du ska bära extra tunga saker, förstärk då vid remmarna med extra sömmar. Ett kryss över bandet är snyggt och starkt.

pressa ut alla sömmarna, stryk hela kassen

pressa ut alla sömmarna, stryk hela kassen

färdig!

färdig!

Annonser

6 responses to this post.

  1. Men ojj vad gulligt av dig att dela med dig av dina mönster..jag känner igen mig i ditt knåpande..så höll jag på i mina krafts dar innan värken tog över… Idag orkar jag bara små stunder vid symaskinen..o det e en stor sorg.. Tack snälla du för du för fina ord om mina foton..o du e så välkommen o komma in o kika på fler ggr..kramen

    Svara

  2. Kommer definitivt till dig, så fina foton ger mersmak!
    Det är en del som efterfrågat tips om hur man får till en kasse. Det är ju enkelt när man kan. Jag är lärarsjäl, storasyster… kan inte låta bli om och när tillfälle gives;-)

    Svara

  3. För mig ser det där så invecklat ut.
    Men jag vet ju av erfarenhet att dina kassar är helt suveräna och välgjorda.

    Stora kramen!!

    Svara

  4. Tack du, min egen reklambyrå;-)
    Du borde ha gratis prylar för all reklam du gett mig. Om man inte gör en sak bra, varför göra det alls?
    Det där med att sy är en hobby som förvuxit sig. Om inte biblan köpt en massa kassar hade det ännu varit ”bara” en hobby.

    Håller tummar och tår på jobbet inatt föra tt ni kommer imorgon!
    Häck väck alla virusar!

    Svara

  5. Posted by Helena i Lund on 12 augusti 2009 at 7:16

    Du är ju superpedagogisk! Jag absolut suger på att sy, men har studerat bilder och text noga, och kanske jag ska försöka mej på att iaf trä tråden i symaskinen! 😉 När ”mitt” ekologiska projekt startar upp igen till hösten ska jag se om dom nappar på kravmärkta kassar…. Men men, der är ju kommunal verksamhet, så det går INTE fort!

    Svara

    • Hej där! Bakat nåt på sista tiden? knäcket är slut;-(
      Jo, jag har ju en viss;-) pedagogisk bakgrund, vet du.
      Tanken var ju att man ska kunna följa med, steg för steg.
      Ändrar man måtten bara så kan det bli precis den kassen man önskat sig!

      Svara

%d bloggare gillar detta: