Smart food?

Katten åker buss.

Djuren vi äter är smartare än vi trott.

Och nu läser jag att hunden är smart som en två åring.

Och! What´s new?

Det har väl jag alltid trott.  Så jag är inte knäpp då, som pratat  i alla år med hundar, katter och igelkottar.  Om de inte kommunicerade, varför kommer de då till mig och ”pratar”?  Om de inte kommunicerade, hur skulle de då fortplanta sig, ha relationer med sina artfränder? Sina människor? Knappast bara på instinkt.

Nog för att jag är veggis, men anledningen är ju inte detta. Jag väljer att inte äta kött för  att jag inte gillar den hantering djuren utsätts för på sin väg till matdisken.

Växte upp med far som anser att djur skall behandlas värdigt, även om man sedan skall äta dem. Hela vägen. Inga av våra djur fick motta slag eller sparkar. De fick bästa möjliga mat och vård, borstades varje dag och fick komma ut när vädret var tjänligt. Till och med grisen som rymde fick vara i fred där ute på fälten tills den valde att själv komma tillbaka;-) För det gjorde den ju. Den ville inte åka med bilen till slaktaren bara, inte med just den bilen. De som kom för att hämta djur från oss fick finna sig i att behandla djuren väl, annars fick de åka utan.

En som plågar djur har nära till att också plåga människor.

6 responses to this post.

  1. Hej..ja jag håller med..grymhet e grymhet antingen den riktar sig mot människor eller djur..alla levande varelser har rättigheter. Ang mitt loppisfynd, stolen..så visst e den läcker precis som den e..tyvärr så e tyget trasigt i sitsen samt så behöver jag förstärka med lite stoppning..funderar på färger o så..kom gärna med tips..

    Svara

  2. Din stol är prefekt i den färgen. Kanske kan du hitta ett tyg att göra en dyna av, som gömmer det trasiga i sitsen. I all afall tills du hittar klädsel för hela stolen.

    Svara

  3. En lös dyna..ja det var inte så dumt..hur som helst har jag inte bråttom,,för det har livet lärt mig att man ska inte hasta med sådana här projekt

    Svara

  4. Hej hej..det gick inte o kommentera ang ditt inlägg om plastpåsarna så jag skriver här istället..vill bara berätta att kommunen har en lite secondhandbutik i vårt samhälle o där sitter ett antal kvinnor o syr just miljökassar o annat ..Kassarna kostar bara en tia vilket jag tycker e för lite men de får ju materialet gratis i form av tyg o gardiner som lämnas in..

    Svara

  5. Posted by Mårr on 11 augusti 2009 at 18:48

    Jag kommunicerar också med allt som rör sig. Säger godmorgon till skator, flyttar på daggmask som förirrat sig upp på blöt asfalt, talar om för koltrasten att han sjunger vackert, och hundar och katter som kommer en så nära har man ju regelrätta (tycker man) samtal med. Skönt att höra att det finns fler! 🙂

    Svara

Kommentera

