Korsspindel och kantarellycka!

Kom ihåg att klicka för skogen!knappen_roll

Skogspromenaden var givande idag. Vi vandrade i Hanveden, i djup och gammal skog på Södertörn.

Augusti09 246Augusti09 245

Lycka kan vara gul!

En del myggbett blev det, inga hittade fästingar, än. Skogskläderna åkte av redan innan vi satte oss i bilen, bytte om bakom bilen bara, helt fräckt.

Ett par kilo kantareller hittade vi.  De lämnades hos svärföräldrarna som inte längre gärna ger sig ut i skogen,  vi har ju fått massor av frukt och bär från dem, vi byter.

En Mandelriska, som ska bli gräddstuvad med dill, få sakta puttra ihop och avge all sin goda skaldjurssmak.  Lite trattisar som slinker ned i någon maträtt. En fin Blomkålssvamp vi skattade på ca hälften(räcker till oss). Den kommer att stekas i smör, sakta och länge. Sen häller jag på laktosfri  grädde(mmm, massor med goda kalorier!) och njuter den till pasta. Kryddas bara med lite salt för den har en kryddig smak i sig.

Lite pillig att rensa, men skuren i skivor sköljs skräpet lätt av under kranen.

Blomkålssvamp

Blomkålssvamp

Några Bleka taggsvampar och en handfull Rödgula taggsvampar blir jättegoda stekta för sig,  kryddade med salt och kanske ”heta nätter”.  En god kryddblandning från Änga gård, innehållande vitlök och örter.

Länkarna går till bilder och beskrivningar på Svampguiden.  Dess skapare, Michail Krikorev är med i dagens tidning,  apropå Kantarellfrossan som drar fram över landet.

Plötsligt såg jag  där i skogen att det dinglade  en stor spindel från grepen på korgen.  Korgen landade på närmaste plana yta!  Reagerar häftigt på getingstick och de här har liknade gift. Korsspindlar kan ge ett rejält bett så den blev efter fotografering försiktigt avhyst.

Korsspindel

Korsspindel

Svamparna som bara plockades med kamera är dessa.

Augusti09 244

Kanelspindelskivling.  Finns i flera färgvarianter som jag inte kan så mycket om.  Giftig, men en fin färgsvamp för den som färgar sitt ullgarn själv.

Augusti09 249

Gul slemsvamp, vad den heter officiellt kan man undra. Trollsmör kallade mormor den för.

Augusti09 252

En liten klarröd kremla.

Många kremlor är ätliga eller goda.  De finns i många färger från ljusgrönt  via knallgult till mörkt vinrött. De klarröda är ofta skarpt smakande, därmed inga matsvampar. Är du säker på att svampen du hittat är en kremla kan du smaka en liten bit. De har inget synlig vätska i brottet och bryts lätt av med ett litet knäppande ljud(lite som när man biter i  ett äpple). Är smaken brännande skarp, spotta ut och gå vidare. Finns ofta i massor så korgen kan bli full snabbt om du lär dig att känna igen dem.

Augusti09 257

Ett av naturens konstverk. Någon spindelskivling som vrängts ut och in till oigenkännlig. Vackert och fascinerande.

Augusti09 264Augusti09 267

Umbraröksvamp. Brun utanpå, kritvit inuti.  Ätlig så länge den är fast och vit, men vacker kvarlämnad i skogen. Plockar inga röksvampar så länge det finns annat gott. Men det är en smaksak.

Augusti09 282

Stor klubbsvamp, ätlig men för mig får de stå kvar i skogen.  Suddig bild på en  vacker svamp.

Augusti09 286Augusti09 287Augusti09 284

Vit flugsvamp.  Rejält giftig.

Lätt att känna igen även om det finns de som förväxlar den med champinjoner. Kan inte ske om man kommer ihåg följande: Knöl vid fotbasen, som en strumpa svampen stiger ur, lysande kritvit, silkesaktig lite blank yta. Aldrig rosa eller brunaktiga skivor på en flugsvamp. Vissa Champinjoner är vita ovanpå med de är aldrig vita under! Är du inte helt säker, låt svampen stå. Vit flugsvamp förstör lever och njurfunktion, man dör av den, bara inte på en gång.

Vem vill leva med dialys om det inte är nödvändigt!

8 responses to this post.

  1. Jag är hopplös på svampar och skulle förmiodligen förgifta hela familjen så jag håller mig till grönsaksdisken!

    Svara

  2. Alla har vi våra starka sidor. Jag kan tex inte köra buss men väl lastbil;-)
    Själv går jag vilse på ICA men ytterst sällan i skogen. Svampställen hittar jag tillbaka till på ren känsla, inga kartor eller manicker behövs.
    Vill man lära sig, av nån anledning, så går det. Min gubbe är bevis nog. Första året lärde han sig kantarell, trattis och Karl-Johan lite halvbra, nu är han en j***l på att hitta allt möjligt kul. Idag hittade han den fina Blomkålsvampen, ocjh en massa trattisar och kantarell.

    Svara

  3. Heiii..wow vad kul med bilder på så många svampar..jag kan inte heller så många men har som målsättning att lära mig en ny per säsong..har du nåt bra förslag..min repertoar e inte så stor*L* Hoppas vi hinner ut i skogen efter norrlandsresan.. Blomkålssvamp ska finnas i mina trakter,,har vänner som plockat o talar lyriskt om den..har bara sett den på bild tyvärr.. ha det nu så bra hoppas din förkylning gett med sig helt..men det verkar ju som om du mår bättre om du orkar ut i skogen..*L*

    Svara

    • Skogen har ropat på mig hela veckan. Hämtar ju energi och lugn därifrån. Men först nu räckte orken. Och gubben lovade att bära ut mig om inte;-)

      Svara

  4. Morning o tack för titten in till mig! Ditte tackar för klappen o sänder en nospuss!
    Tack för en givande svamplektion med finfina bilder!
    Kramen!
    Ragnvi

    Svara

  5. Hej! Värst vilken svamplycka ni haft! Jag plockar också lite allt möjligt, från riskor som jag saltar in, till citronslemskivling som är en favorit. Blomkålssvamp har jag aldrig hittat, och mandelriskan växer inte norr om Mälardalen. Men, idag fick jag torkad dito av en bloggkompis, så att jag får smaka. Vilken lycka!
    Läste just att en person dött i svampförgiftning i Finland, en äldre kvinna som var van svampplockerska, hade förväxlat den vita flugsvampen med champinjon! Tre andra ligger också inne på sjukhus för behandling, det är rekordmånga för Finland brukar inte ha förgiftningsfall på flera år.
    Nä, vita svamparna får stå, det finns ju annat bara man tar sig ut!
    Det var intressant om elefanter, jag tycker också att de är häftiga djur!
    Kram

    Svara

  6. Hej! Kom just in från dagens tur, efter jobbet. Bild kommer upp när fikat är uppdrucket. Det blir..skorpa med plommonmarmelad, inget mera fancy.
    Svamp är kul och gott men man ska veta vad man stoppar i korgen och i sig. Hade också läst om de fallen i Finland, tragiskt. Att förväxla champinjon med vit flugsvamp fattar inte jag hur man gör, för skillnaderna finns där och är man inte säker så får de stå. Lärde mormor mig.
    Må så gott!

    Svara

Kommentera

