Miljökassar

Miljökasse

Stor miljökasse

Stor miljökasse

Jag syr ju miljökassar, bland annat. Det ramlar in beställningar via firmans sida. Nu är jag pigg nog för att orka sitta och sy också, efter flunsan,  så snart går de beställda ut. Hoppas ni blir nöjda.

Syr kassar avstuvbitar, som jag hittar på bla Tygvaruhuset och av textil som varit något annat tidigare men inte sålts, inte använts utan bara legat på hyllan.  Gardiner till exempel som är förra årets färg eller  mönster. Dem kan man ju bara inte ha, nej fy… eller hur? Våra gardiner är sådana vi gillar oavsett vad inredningsexperterna tycker. Soffan vi köpte för 5 år sedan är röd, något som blivit mode nu. Vårt hem, vår borg!

Det händer att jag hittar fina tyger som sytts till kläder, som jag gör en remake på och skapar något annat av. Mitt bidrag till att spara på materialet som redan finns. Re-use är miljövänligt och klokt.

Förutom att spara på miljön sparar man pengar på att använda tygkasse istället för plast. För varje gång man skulle behövt köpa en plastkasse i butiken kan man använda de där 1.50-2.50  som kassen kostar, till annat.

Det började när jag försökte köpa tygkassar för något år sedan och bara hittade tunna sladdriga kassar med handtag som skar in i handen. Kollade då mitt stuvskåp och sydde ett par rejäla kassar att ha när besökte mataffären. En vän på besök  såg mina kassar och ville också ha. En vän till vännen såg…osv. Sydde och skickade iväg några och var nöjd. Sålde några på ett loppis vi var på, för att rensa lite i skåpen.  Sen skrev någon ett mail med önskan att få se bilder på kassarna. De hamnade på Picasa och på Hemmagjort. Lite senare gjorde jag en enkel webbsida på DinStudio för att visa kassarna.

Där såg en dam från ett bibliotek min lilla notis och ringde. Då blev min hobby ett miniföretag. Nödvändigt för att kunna leverera till en kommun.

De beställer nu kassar med jämna mellanrum. Mina bibliotekskassar har spritt sig ända bort till Nya Zeeland med en av bibliotekets kunder. Kul!

Kommentera

