Om närhet och innerlighet

Läser hos Spin Red om innerlighetens balans och berörs starkt. Jag har ju levt i en relation som var allt annat än frisk.  Allt rörde sig kring hans känslor, hans upplevelser och viljor.

Känslan av övergivenhet, tvekan inför att faktiskt, trots allt, vara älskad sitter djupt och väcks lätt. Det trots att min älskade gubbe är snäll och god. Han behöver  ibland mer närhet än jag är beredd till, pga mina tidigare upplevelser. Mitt behov av eget utrymme mentalt och fysiskt, när jag är inne i tänkarperioderna, gör honom tveksam och nervös vissa gånger. På grund av de upplevelser han har med sig, grundade på en annan människas beteende. Det är lätt att tolka mig som avvisande när jag egentligen  söker ensamhet för att fundera på hur vi ska kunna vara mera nära, trots allt.

Ser redan halvcirklar i resonemangen och reaktionerna. Så vi skulle lätt kunna hamna i den karusell som bristen på balans kan innebära.

Som Spin Red skriver ” Har vi svårt för att visa eller ta till oss närhet, om vi inte förstår vår partners sätt att visa närhet, eller om vi inte respekterar vår partners behov av distans, då blir det problem, balansproblem.”

Bara att öva, vara öppen i kommunikationen, lyssna och lyssna igen.

4 responses to this post.

  1. Posted by Spin Red on 01 september 2009 at 11:27

    Det kan vara svårt ibland att hitta den där balansen, hitta det som fungerar för båda. Viktigast nog ändå är att försöka förstå varandra, berätta om och lyssna till varandras behov av närhet och distans. Vi är beredda att sträcka oss väldigt långt för den vi älskar, vi människor, bara vi förstår.

    Om vi förstår varandra bättre, helt enkelt känner igen och tolkar vår partners beteende och signaler mer korrekt, så blir det också så mycket mindre utrymme för onödigt tvivel och missförstånd.

    Balansen blir kanske aldrig perfekt. Men om vi försöker förstå varandra och lugnt och tryggt jobbar på att hitta en bättre balans, då har vi kommit en bra bit på vägen. Det är vad jag tror i alla fall.

    Svara

    • Det är så klokt skrivet och just som jag tänker. Svårare bara att göra just så också alla gånger.Pga stress, trötthet och annat. Men vi jobbar på det!

      Svara

      • Posted by Spin Red on 01 september 2009 at 12:10

        Svårare, javisst. Du får förlåta mig, det var inte meningen att få det att låta lätt, för det är det inte. Usch, jag kan låta som en riktig viktigpetter ibland, haha.

  2. No worries! Tog inte illa upp, lovar.

    Svara

Kommentera

