kantareller och annan svamp

ska bara..håller på med att ta hand om dagens skörd. Sedan kommer lektion 2, trattkantarell och blek taggsvamp upp här. Lovar!

Skörden från två timmars promenad i blandskog, delvis på berghäll, innehåller 1½ Karl-Johan, en brunsopp,några sandsoppar som jag tänker torka, Trattkantareller, Kantareller i massor, tre Rynkade Tofsskivlingar eller Rimskivlingar som de visst heter numera (Mormors nattmössa heter de för mig, alltid), några Citrongula slemskivlingar, en blodriska, Bleka taggsvampar, två små sniglar och lite barr.

Kantareller, blek taggsvamp, trattkantareller, lite soppar...

Kantareller, blek taggsvamp, trattkantareller, lite soppar...

Passade på att plocka en Narrkantarell idag, för kameran glömde jag. Fotograferade den hemma på köksbordet, skärpan blev inte den bästa. Den blandas iblan ihop med Kantarellen, den gula, skogens guld.

Narrkantarell till vänster, Kantarell till höger

Narrkantarell till vänster, Kantarell till höger

2 responses to this post.

  1. Oj, vad du har plockat!!
    Det är ju så gott med svamp
    synd bara att jag är så feg…
    Även om jag skulle hitta en burk champingjoner i skogen så skulle jag inte våga plocka…Haha

    Spara lite så jag får smaka sen när jag kommer och hälsar på.
    Men innan det så skulle du och Kjelle komma hit
    så får jag bjuda på lite mat.
    Men eftersom du är sjuk fortfarande så lär det väl inte bli den närmsta framtiden … synd ju

    Massor med kryapådigkramar vännen!!

    Svara

  2. Tack tack. Har faktiskt varit hos fabbo doktorn. Det piper i ena lungan sa han och skrev ut medecin. Smakar yäck! Men ska väl få bort pipet. Vägrar antibiotica nu, så inte svinflunsan biter på mig sen. Måste ha alla antikroppar redo, i den hära antika kroppen;-)
    Lovar att spara svamp, så mycket det får plats i frys och tork.

    Svara

Kommentera

