Trattkantarell och Blek taggsvamp, lektion 2

Trattkantareller

 

Trattkantarellen börjar dyka upp nu i ”mina” skogar. Den är lätt att hitta i stora mängder och lätt att ta hand om. Inga farliga förväxlingsvampar finns, men man ska vara noga när man plockar.  Titta, lukta, känn på svampen tills du är helt säker och kan känna igen den på lukt och känsla, helst.

Har fått kommentar om att en brun spindelskivling visst är en farlig förväxlingsart, men följ mina råd så kan det inte hända. De ärt inte lika, men det påstås ofta i media. Den kommer jag till senare i avsnittet om du läser vidare.

Plocka aldrig något du inte är helt säker på, annat än för identifiering. I så fall, separera det från matsvampen.

Trattisar har en ihålig, ofta tillplattad fot. En tratt som inte alltid är så tydlig, de varierar i färg och i form. Vissa är väldigt mörka, andra ljust gulbrungröna, en del med djup tratt andra nästan platta.  Det finns helt ljusgula former också. De doftar friskt av skog, svamp, aldrig unket. De är lätta att torka och förvara till vintern och kan plockas tills frosten kommer, ibland efter också. De brukar fortsätta växa bara de tinat upp. Jag har plockat frusna kantareller, genom att bryta av dem,  före jul och lagat direkt vid hemkomsten, lika goda som vanligt.

De torkade lägger du i blöt i hett vatten en kvart ungefär, sen kan du använda dem som färska. Spara blötläggningsvattnet, mycket smak sitter där.  Eller som jag gör, smula dem direkt i grytor och i såser och låt puttra nån kvart så är det klart.

Trattkantareller är lätta att plocka, nyp av med naglarna eller skär av med kniv. Jag har en enkel svampkniv, en rak med borste i ena änden. En del använder sax också. Ofta fyller man  korgen å nolltid.

Passar till många sorters mat och behöver inte tillagas på något speciellt sätt. Lite smör i stekpannan, i med en näve svamp, rör om och stek tills de har lagom färg. Salta och krydda med valfria kryddor, inte bara  peppar. Testa vitlök och örter! Timjan är underbart gott till alla svamp. Släng på lite grädde om du använder det så har du en underbar sås.

Man kan blanda ihop trattisarna men Gullnavlingen om man slarvar. Inget farligt, på sin höjd trist. Gullnavling har skivor under, istället för åsar som alla kantareller har. Den växer på murket trä, vilket trattisen inte gör annat än indirekt. Trattkantareller växer ofta i långa stråk där ett träd har trillat och förmultnat. Titta efter dem vid  stigar och i mossiga, fuktiga skogar. I skogar där gran planterats är den rätt vanlig också. Men den är inte kräsen, den trivs nästan över allt. Lånar en bild av Madde på svampguiden för att visa skillnaden mellan Gullnavling och Trattkantarell.

Trattkantarell jämfört med Gullnavling

Trattkantarell jämfört med Gullnavling

Skulle man råka hitta Rödgul trumpetsvamp och förväxla den med trattis blir man glatt överraskad, för det är en mycket god svamp med en fruktig doft. Tyvärr är mitt bästa ställe numera avverkat så där finns det inget mera att hämta.

På lite håll kan man ta Slemmurkling för både trattkantarell och Rödgul trumpetsvamp. Även jag har gjort det misstaget. Men man märker skillnaden när man ser svampen på nära håll och senast när man håller i en. De växer ofta på liknande ställen. Den är inte giftig men inte värd att ätas.

Det varnas ofta för Toppig spindelskivling i samband med trattkantarellen men de är inte minsta lika. Var noga, speciellt om du har med barn som plockar. De kan växa nära varandra!

Länkar till mitt egna inlägg, trattis skolan(ja, felaktigt  särskrivet av mig), på Svampguiden;-) från förra hösten.  Kolla gärna vidare där.

Den andra svampen jag utlovade i rubriken är Blek Taggsvamp.

Blek Taggsvamp

Blek Taggsvamp

En god matsvamp som passar till mycket.  Inga giftiga svampar finns att blanda ihop den med. Den har ingen stark egen smak utan kan blandas med annat, kantareller till exempel. Konsistensen är fast även i tillagat skick, den blir aldrig ”blöt och svampig”. Plocka bara unga friska svampar! Gamla exemplar kan smaka beskt. Taggarna tar en del bort, jag lämnar dem utom på större svampar där de lätt skrapas bort med baksidan av svampkniven.

September09 027

Bra nybörjar svamp. Kan förväxlas med Rödgul taggsvamp men den är nästan lika god men har mera färg. Den är bara mycket spensligare och bryts lättare. Om du råkar bo på Gotland så finns där en Vit taggsvamp, har jag läst. Sällsynt och bara hittad där. Den skulle jag låta stå.

Man skulle också kunna förväxla Blek taggsvamp med Brödtickan som är ätlig som ung. Den har inga taggar under så frågan är lättlöst. Titta under om du är tveksam!

Blek taggsvamp kan  med fördel stekas i skivor eller hel. Passar i grytor med rotfrukter också.  Och är perfekt att mala/hacka och göra svampbiffar av.

Jag brukar använda ca 3hg blandad svamp för två-fyra vuxna och hacka det smått. Hacket blandar jag med riven eller finhackad lök och steker lätt med peppar och vitlök. När det svalnat lite blandar jag i en halv deciliter sojamjöl och rör om, är det trögt så tar jag lite vatten eller vegetarisk buljong.  Steker en plätt och smakar av, justerar kryddor och  så steker jag resten som små biffar eller bollar. Funkar som färslimpa också men behöver nog mera mjöl då.

Har ingen erfarenhet av torkning av Blek taggsvamp, jag lägger mina i en torr stekpanna och låter vätskan i dem koka in, fryser sedan svampen i portionsformar. Kanske har du läsare det?

Om torkning av svamp

Torka bara fina, larvfria svampar. Helst inte plockade när det regnar. Skär i tunna skivor eller dela i mindre bitar, beroende på svampsort. Trattisar och trumpetsvampar är utmärkta att torka och det räcker att dra isär dem för att få bort skräp i tratten. Alla svampar passar inte till torkning, kolla  om du undrar över en sort.

Sprid ut  svampen glest på ett nät spänt över enkla ramar, ett tunt tyg över en torkställning för tvätt(! JA det funkar), eller i värsta fall på tidningspapper. I värsta fall skriver jag, för att det ofta blir så fuktigt att svampen ruttnar innan den hinner torka. Om du använder tidningar, byt dem ofta.

Att torka i en ugn är inte så bra, fukten kommer inte ut, svampen kokar och ruttnar. Naturligtvis finns det svamptorkar att köpa men de är inte billiga och torkar du inte mycket och ofta så behövs det inte.

Förvara den torkade svampen i lufttäta burkar, mörkt så håller de sig länge. I flera år faktiskt.

Här ligger dagen trattisar och soppar på tork.

Svampar på tork

Svampar på tork

6 responses to this post.

  1. Va härligt att höra! Ni kommer att ha en jättemysig vistelse, det regnade hela tiden vi var där och vi brydde oss inte ett dugg!
    Tittade du på Mitt i naturen ikväll? Dom visade vargar från Järvzoo där, dom var inne i hägnet för att visa hur skygga djuren är. (på tal om farliga vargar) och så fick man se treveckors valpar i det vilda!
    Hoppas du också visar foton när du kommer hem
    Hälsa alla kompisar där från mig, den tokiga finnkäringen med midjelång kalufs som stod där vid staketet o snackade goja hur länge som helst!
    Kram

    Svara

  2. Absolut! På både bilder och hälsning!

    Svara

  3. Men tänk om de små kossorna inte har någonstans att gå in?

    Svamp är inte gott. Men det ser gott ut..

    Svara

  4. ja, då kanske de fryser, vem vet… Våra kor kunde ialla fall gå in, om.
    Smak och tycke ska vara olika. Du tycker om, och jag inte och så tvärtom. Nu ska jag ut i svampskogen och njuta av höstvindarna.

    Svara

  5. Posted by Ella on 15 mars 2013 at 9:09

    Trattkantarell har farliga förväxlingssvapmar. En brun spindelskivling som växer ofta nära trattkantarellerna och nybörjare kan lätt förväxla den med kantarellerna. Denna spindelskivling är dödligt giftig.

    Svara

    • Det är vad som sägs men den är inte lik! Inte ett dugg mer än att de är bruna båda. Visserligen växer just den spindelskivlingen ofta nära eller till och med ihop med trattkantarellen, men tittar man, känner på varje svamp och inte tar med något som inte stämmer så är det omöjligt att blanda ihop dem ens för nybörjare. Rafsar man ihop lite på måfå, då vet man ju inte vad som följer med, då lever man farligt.

      Svara

Kommentera

