Farliga alkoholvanor hos unga idag

I SvD skriver idag  Annika Engström om unga som dricker farligt mycket. Sydsvenskan har också en artikel om saken. I västraEuropa ser det ut så   här.

Varför frågar man sig.

Inte kan det bero på att också många föräldrar super till på helger och ledigheter och knappt vet vad ungarna har för sig. De får klara sig själva. Eller så köpen mamma/pappa ut så de ”vet vad ungarna dricker.” Snällt? Klokt?

Nu menar jag inte de som, liksom jag,  serverat ungen ett glas vin till middagen med oss vuxna. Om de velat ha.  Att avnjutas med mat och sällskap. Det där med att lära sig hur olika viner smakar, vad de passar till är inte fel. Man behöver ju lära sig att umgås vettigt med Kung Alkohol. Den kunskapen kan man bara få av sina vuxna förebilder, inte av kompisar som inte heller kan.

Jag menar de som köper sig fria från sina unga på helgerna med en flaska/ett flak för att själva kunna festa loss.

Kan det beror på att i de Tv program som vänder sig till unga, sups de kopiöst mycket. Kolla på vilken såpa som helst! Man gör dumma grejor på fyllan, framför kamerorna och har sedan det att skylla på, ”minns ju inte”.

Eller att uteställen(inneställen?) släpper in mycket unga och säljer sprit till redan rejält berusade. Man köper inte en drink utan helrör. Dessutom blandar många med andra droger. Kändisarna visar vägen. Webben är full av bilder från fyllefester med mycket unga. Sorgligt är ordet!

Kropp och knopp tar också skada på sikt, vilket inte är så lätt att inse när man är ung och vet allt. De där gamlingarna som tjatar fattar ju inget. Föräldrar kan man ju inte lyssna på. Eller nåt sånt.

Unga träffas i stora gäng och vid tjafs så blir det snabbt farligt. Livsfarligt. I sommar har flera unga skadats svårt eller dött så här. Efter tjafs om småsaker. Oftast blir ingen  ställd till svars,  för att även om  alla vet vem som gjorde vad tjallar man inte. För då får man inte vara med mera.

Som mamma så är jag inte lugn, min unge kan ju bli indragen i något. Skadas eller dödas, för en skitsak!  Även om han är klok och hellre springer än ger sig in i tjafs. Han går inte ut ensam, det är för farligt. Säger han. Man måste passa ryggen hela tiden, säger han.

Unga idag dricker allt mer, i allt yngre år. Kroppen kan inte hantera alkoholen förutom de skador man orsakar sig själv och andra under ruset. Alkoholskador är inte reparerbara.

I förlängningen ger de unga skador till nästa generation. Fasföreningen har bra information om fetalt alkoholsyndrom, FAS. Mammor som dricker under graviditet skadar sitt foster. Punkt. Ofta hör man att det inte gör någon skada om man bara inte dricker i vecka si eller så. Varför ta risken?

Kunskaper om motsatsen får man också av sina vuxna.

Många unga har alkoholiserade föräldrar som de får passa och sköta om. Att ansvara och täcka för en vuxen är inget en ungdom ska behöva göra. Och skäms  för dem gör man också. Alla vill ju ha en normal familj, normala föräldrar som beter sig som vuxna. Allt annat är skämmigt. Inget man pratar om, visar för kompisar eller andra.  Då saknar man också  det stöd ens föräldrar ska vara. Får bli vuxen, ta en vuxnes ansvar alldeles för tidigt.

Har en ung man i min närhet som levt så, i skuggan av en alkad styvfar med hett temperament och hårda nävar. Periodare  är han, snäll i de nyktra perioderna utom hårda ord emellan. Att behöva skydda mamma när man är liten är inte rätt! Många gånger har han hoppat i en taxi, blivit utlöst av mig och stannat tills det lugnat sig där hemma. Mamma kunde klara det bättre så.

Nu höjs röster för förbud. Så klart. Sverige är ju ett land där allt löses med förbud. Det har provats förr, funkade inte då heller. Höjda priser leder till ännu  mera smuggelsprit, ännu mera okända substanser i det som dricks. Bra tror jag inte det blir om inte unga själva börjar prata om saken och hjälpa varandra att låta bli. Det är inte tufft att vara packad, plakat. Det är bara patetiskt att se spyende, kravlande och vinglande ung, eller äldre för den delen.

Men vad bryr sig unga som vant sig vid spriten/drogerna om förbud? Brydde jag mig? Inte direkt, kan jag säga. Ju mer förbjudet, desto troligare att man minst provar. Inte för att jag någonsin ville prova andtra droger än alkohol och nikotin. Drog ett bloss på en pipa en gång, illa provocerad till det, det smakade fan! Aldrig mer sa jag då och det står än. Drack mig rejält plakat någon gång men mitt behov av kontroll dövades aldrig helt. Gillar inte att inte veta vad som pågår runt om! Nikotin är ju en drog det med, för all del. Så den drogen har jag brukat tills förnuftet hann i kapp;-) Vred sönder och slängde ciggen en dag när ilskan över att vara beroende rann till. Har jag cigg, eld, pengar till nästa paket…. Där slutade den vanan.

Koffein är min enda drog nu, utom något glas vin eller öl ibland.  ”Tant” tål ju inte så mycket längre. Och finner inget nöje i att bli onykter, utan kontroll på kropp och knopp. Känner jag för att dansa, sjunga eller bete mig fånigt går det utmärkt i nyktert tillstånd också. Göra bort mig är jag duktig på!

Var ju ensam när jag var ung, i Stockholm, med föräldrarna på avstånd.  16år. Allt kunde gått raka vägen åt …

Ingen tjatade på mig, men lite koll hade damen jag jobbade hos.  Bodde ju i en våning hon ägde. Vi festade, gick  på Disco( tvi, gjorde vi verkligen det?),Åkte på olika saker runt om, drog runt och gjorde sånt ungar gör. Sov hemma hos mig oftast hela ligan, i badkaret sov det  ibland  någon när man vaknade.  Under vardagsrumsbordet var det också bokat, på mjuka goa mattan. Sängar delades men inget otrevligt hände någonsin. Respekt och hänsyn till varann kunde vi alla stava till och visa. Killar som tjejer.  Nära och bra och så inga gamlingar att ta hänsyn till, eller akta sig för. Musik fanns och plats att röra sig på.

Skillnaden är att vi slogs inte varje gång vi var ute, ingen bar vapen av något slag. Blev det bråk så användes nävarna eller benen. Oftast sprang vi. Man slog inte eller sparkade på en liggande, då var det slutbråkat. Gjorde man något sådant så blev man utfryst, för bara fegisar ger sig på en liggande.

2 responses to this post.

  1. Posted by Hillan on 07 september 2009 at 21:50

    Otroligt klokt det du skriver. Många lär sig tyvärr inte att hantera alkoholen på ett bra sätt. Det är svårt att ge ett enkelt svar på vad det beror på. Men vuxna har helt klart ett ansvar. Alkohol kan förstöra så otroligt mycket.

    Svara

  2. Tack för berömmet. Lite har även jag lärt mig i LHS (Livets Hårda skola). Har dåligt med svar men en del förslag och världsförbättrare som jag är så försöker jag på alla sätt:-)

    Svara

Kommentera

