Mera svampar

Jobbade ju långa pass i helgen och kom ut i skogen först framåt eftermiddagen idag. Vi tog det för en promenad i sällskap av korgen. Många har ju ränt runt i jakt på svamp, vilket syntes. Mycket var söndersparkat, till vilken glädje kan man undra. Vildsvinen har också farit hårt fram i skogarna. Hittade ett av deras bad där mitt i skogen. Något brakade iväg lite före vi kom dit så kanske avbröt i ett skönt bad i geggan. Förra året fanns där bara enstaka spår, inte stora områden helt sönderbökade som nu. Synd för oss, bra för skogen. De är många nu och har flera kullar så att vara lite extra försiktigt skadar inte. En sugga med små kultingar är inte att leka med! Upp i närmaste träd försvinner jag, i fall jag skulle överraska en sådan samling. Småsjunger om jag går ensam, pratar lite om jag går med nån annan.Eller ser till att något på kläderna skramlar lite. Då hör de när man kommer och flyttar på sig.

Nå,  fotograferade lite idag, få se om jag får alla namn rätt, annars får ni som kan rätta mig.

Har dock absolut inga planer på att äta något jag inte är hundra på. Ät aldrig någonsin svamp du bara tror är en vissa art. Det kan vara livsfarligt.  Smaka inte ens. Giftig svamp luktar och smakar ofta gott!

Guldbagge

Guldbagge

Den här råkade jag få syn på uppe på en grusås. Den ramlade ned från sin sten, låtsades död men när en myra kom och började pilla på den så kröp den iväg. Absolut inte död. Otroligt vacker! Satt en lång stund på stenarna och tittade på den.

Myra med Guldbagge

Myra med Guldbagge

Den här skogsmyran ville ha en egen Guldbagge!

Vacker grå taggsvamp

Vacker grå taggsvamp

Fin men inget att äta.

okänd spindelskivling

okänd spindelskivling

Spindelskivlingar är bland våra giftigaste svampar. Låt dem stanna i skogen! Fyller på med namn på denna, om jag får reda på det. Har lagt ut en fråga på Svampguiden.

Här kom svaret, mindre än tio minuter efter frågan. Troligast är det en Gulspindling, Cortinarius delibutus. Vacker svamp, lik smörsopp uppifrån och på håll , men inget att äta.  Den har ljust bruna, lilaskiftande skivor under och gula slemrester på foten.

unga spindelskivlingar

unga spindelskivlingar

trollsmör, Fuligo septica

trollsmör, Fuligo septica

Klippt från Wiki

Trollsmör (Fuligo septica), slemsvampsart i släktet Lycogala. Den återfinns på förmultnad ved och stubbar där den bildar stora slemmiga plasmodier som är vita eller gula till färgen. När den mognar bildas sporangier som sammansmälter till varierande form och färg. Trollsmör förekommer allmänt i hela Sverige under sommaren och hösten.

Vackert! Sagornas troll har tappat en klick smör i skogen.

De ätliga och goda svamparna tog jag inga bilder på idag. plockade lite kantareller, trattkantarell, kungschampinjon, mandelkremla, sandsopp och Blek taggsvamp. Allt är omhändertaget, en del uppätet redan.

2 responses to this post.

  1. Heiii..ja det såg ut o stämma..otäck historia tydligen..tur jag lämnade den där..men det gör jag automatiskt om jag inte känner igen svampen ifråga.. Tack för fina bilder o info..det e alltid lärorikt på din sida..kram

    Svara

  2. Hej du! Den där Gulspindlingen är otäckt lik smörsopp uppifrån, visst. Gissade på att det var den du hittat när jag såg den. Vacker är den!
    Det gäller alltid att vara noga när man plockar svamp.

    Svara

Kommentera

