Svampskola Karl-Johan svamp

Soppar är bra svampar att börja plocka. Det finns en giftig art i Sverige, på Gotland. Några smakar illa, några är trista i konsistensen eller sällsynta men många är goda matsvampar. Ät aldrig något du inte helt säkert vet är matsvamp. Lär dig känna igen svampen med känsel och doft och inte bara utseende. Utseendet kan variera  väldigt mycket. Alla soppar har rör på undersidan av hatten. Utseendet på öppningarna är kännetecken på vissa svampar, som Örsoppen. Soppar lever i symbios men träd så dem hittar man inte på marker helt utan träd.

Stensopp eller Karl-Johan svamp är delikat och blir bara bättre om man torkar den. Tyvärr är det glest med den i år.  Skörden går i cykler. Förra året var skörden enorm så jag har torkat kvar. Det håller sig i många år förvarat mörkt och lufttätt. Så länge man inte äter upp dem förståss 😉

Man hittar den i både barr- och lövskog. Jag har mina bästa platser i en planterad granskog som vuxit sig stor.

Hatten är från ljust till mörkt brun, på  Rödbrun stensopp kan den vara lite gropig till och med.  Foten är ljusare, ibland slank men ofta svullen nedåt.

 

Färgen på hattarna varierar

Färgen på hattarna varierar

 

Man behöver inte ta bort rörlagret, men kan om  man vill. På gamla svampar blir den ”svampig” och kan innehålla larver. Så gamla svampar plockar inte jag men det är en smaksak. I Sydeuropa plockar man de stora utslagna hattarna och steker dem hela.

Den där Karl-Johan han var kung, fransman till ursprunget och gillade svampen väldigt mycket. Så de andra vid hovet fick väl smak på den också. Annars har soppar kallats för kosvamp och annat liknade. Många äter dem inte för att de uppfattar dem som slemmiga. Så kan konsistensen vara om den tillagats fel, för kort tid eller kokats.

Stek Karl-Johan svampen i olivolja eller i smör, tunnskivat kör jag med. Det torkade blötläggs först och vattnet får sedan koka in i svampen.  Sedan steker man som med färsk svamp. Krydda med lök, vitlök, örter som körvel, dill,persilja, lite peppar. Prova dig fram!

 

Karl-Johan svamp aka Stensopp

Karl-Johan svamp aka Stensopp

 

Bra mat för vegetarianer också. Även om man kan säga att proteinhalten i svamp inte är så hög så finns det proteiner i svamp, lite är bättre än inget alls! Dessutom finns mineraler och vitaminer vi behöver. Och så är det gott och gratis om du plockar själv.

Man kan också hitta Brunsoppen på samma ställen som K-J. Den är god och får gärna följa med i korgen

Det finns en sopp som liknar Karl-Johan rätt mycket.  Gallsoppen. Smaken på den är så vidrig att man måste vara mycket noga så man inte får med en enda av dem. Bara en liten bit gör så allt du lagar smakar spya. Inte kul, mycket äckligt faktiskt. Smaken sitter kvar i munnen, länge.

Så här ser den ut.

 

Gallsopp

Gallsopp

 

 

delad Gallsopp

delad Gallsopp

 

Nätmönstret på foten är mörkt, till skillnad från Karl-Johan som har ljust nät. Köttet är rosa skiftande, inte grönvitt eller gulvitt som K-J.  Dutta med tungan mot en bit svamp där du skurit om du tvekar! Ha något att byta smak i munnen med, i beredskap. Smaken är verkligen bitter och äcklig. Gallsopp är inte känd för att vara giftig, bara vidrigt smakande.

Se också upp för Soppsnyltingen! Plocka inga svampar som är angripna, man kan bli sjuk av dem. De luktar illa, är mjuka och ser konstiga ut.

 

K_J angripen av soppsnylting

K-J angripen av soppsnylting

 

 

soppsnylting på K-J

soppsnylting på K-J

 

17 responses to this post.

  1. Posted by Ulla on 08 september 2009 at 21:13

    Aha, det var intressant med Soppsnyltingen. Jag har alltid undrat varför vissa Karl-Johan ser ut som de gör, men nu fick jag ju svaret här. Kul att lära sig något nytt 🙂

    Svara

  2. Hej Ulla! Tyvärr räcker det med en snyltad sopp för att förstöra en maträtt eller den torkade svampen. Har fått med en som det inte syntes något av ännu, men lukten… isch! Luktar på Kallar efter det.

    Svara

  3. Posted by camilla on 09 oktober 2010 at 16:19

    Hej
    Har plockat massa svamp idag som jag tror är Karl Johan… hur kan man exakt se? De är ju jättesvårt.
    En del har tjock fot andra helt raka?

    mvh Camilla

    Svara

    • Kul! Sent på säsongen men de finns enstaka fortfarande i skogarna. Själv har jag plockat kantarell idag.
      http://www.svampguiden.com/art.asp?art=boletus_edulis
      Där kan du titta på fina bilder på K-J och få bra info. Klicka på siffrorna vid bilden så får du fram nästa.
      Foten kan vara antingen rak eller lite svullen. Är den mycket tjock så kan svampen vara angripen av soppsnylting.

      Svara

  4. Hej,

    Jag skulle vilja använda två av bilder av Karl Johan för min blogg på japanska.
    Jag skrev om svamp, bl a om Karl Johan men jag själv saknar bra bild.
    hoppas att Du/Ni tycker att OK!

    Men vänlig hälsning,
    Toshiko le Tsukaguchi-le Grand

    Svara

    • Det är helt ok, du har mitt tillstånd att använda bilderna. Skulle du vilja maila mig så jag vet vilka bilder det är?
      miljokassar(snabela)Yahoo.se
      Med allra bästa hälsningar
      /Boman

      Svara

  5. Posted by Linda on 04 september 2011 at 17:40

    Tack för bra info!

    Ska precis steka dagens skörd av K J och hoppas att allt smakar gott.. Skulle ha läst detta innan jag gick ut i morse..

    När jag rensade försvann merparten ner i komposten, maskar i massor. Tog lång tid att rensa varje svamp.
    Vore kul att veta hur du rensar och hur noggrann man bör vara :)?

    Svara

    • Hej Linda. Kul att du hittat hit!
      Jag delar all svamp redan i skogen, så slipper jag bära hem en massa larver. De är ju inte farliga, men det äcklar mig att tänka på sånt i maten.
      Alla svampar, soppar, som är mjuka får bli kvar i skogen, allt med larver också. Jag brukar knacka på dem med knivskaftet, är de mjuka tar jag inte upp dem alls.
      Sen tar jag bort rotbiten på alla svampar i skogen och ev skräp och slemlager om det finns. Vissa svampar är ju slemmiga och det fastnar skräp på det eller så missfärgar slemmet andra svampar. Plockar ofta i två korgar, sorterar redan i skogen. Trattisar brukar jag plocka i lådor som jag ställer i korgen, då är det lätt att göra klart hemma sen.
      När jag kommer hem finns inte så mycket mera att rensa.Delar de större svamparna i lagoma bitar, skivar soppar för torkning och sorterar klart.

      Svara

  6. Det är synd att så många K-J är maskangripna. Jag har aldrig hittat en utan maskar men hoppas komma ut tidigare i skogen i år för att hinna ta några innan maskarna gör det…

    Svara

    • Ja, tyvärr.. De växer klart under markytan och poppar upp på några timmar. Man måste kolla sina ställen varje dag och ta dem tidigt. Vädret på verkar också så om det är varmt och fuktigt är larverna snabbare än vi, oftast.

      Svara

  7. Posted by Marika Renström on 23 augusti 2013 at 9:32

    Hittade en… troligen Karl Johan idag! Den är ung, fast 12-13 cm hög, ganska liten orange-brun hatt och ”stammen” är ”spårig-knottrig” och vit. Under hatten vit.
    Kan jag ha rätt?
    När jag tog av hatten så efter en stund blev det svagt lilabrunt men nu efter en halvtimme är det ganska mörkgrått.
    Bar hem den i handen, hittade den på min dagliga runda. När jag kom hem var den lite mörkare där mina fingrar varit.
    Spännande att höra vad du tror!
    Tack!
    Marika

    Svara

    • Nog låter det som att du plockat en av strävsopparna. Goda matsvampar de också. Men Karl-Johan och de andra Stensopparna mörknar aldrig i skär- eller brytytan. Lycka till i jakten!

      Svara

  8. […] Soppar utgör en stor grupp oftast väldigt likartade svampar. Hit hör den goda Karljohan. Den har en kraftig fot som gör att den knappast kan förväxlas med några andra svampar. Men det händer att folk likväl tar fel på den och Gallsopp. Det värsta som händer är att maten blir oätlig, vilket ju hörs på namnet. Giftig är den dock inte. (Läs jämförelse!) […]

    Svara

  9. Posted by Maria on 28 augusti 2014 at 19:51

    Jag har plockat mina första Karl-Johan idag. Har aldrig ätit den så det ska bli spännande. En som kan mycket om svamp sa att det var rätt svamp och att jag skulle förvälla den, men tur att jag hittade dig för jag gillar att torka min svamp.
    Tack för råd och tips.

    Svara

    • Det var tur att du inte förvällde den. Då tappar den smak. Skiva direkt ner i smör eller en god olivolja blir godast. Eller torka för senare bruk. Blir vist ett fint sopp år så lycka till med skörden!

      Svara

  10. Här kommer det mycket soppar i år. Soppsnylting var ngt nytt för mig och tror att jag såg ett par angripna i förrgår då jag var ute på en svamprunda. Nu blev jag också osäker på om jag har plockat en 😛 svampen är rensad, förbehandlad och frusen nu… Men ingen av svamparna jag hade luktade illa eller kändes mjuk, alla hade fasta och fina fötter 😉

    Svara

    • Då är det nog lugnt! Man känner snyltingen antingen på att svampen är mjuk och sladdrig eller på att den ser vitmöglig ut och luktar skumt. Lycka till med jakten!

      Svara

Kommentera

