om Vildsvin i svampskogen

Naturvårdsverkets sida kan man läsa en massa om vildsvin. Enligt Jägareförbundet finns det uppskattninsvis 150 000 vildsvin i Sverige. De förökar sig snabbt och saknar naturliga fiender.  Det skrivs ibland om dem i media men få vet ändå om att de finns där i våra skogar.

Staffan Ahl har tagit fina bilder, orkar inte leta efter mina så jag länkar. Min kamera är inte lika bra heller på lite avstånd. Något jag är noga med att hålla till de här djuren.

Ännu är berättelser om attacker på djur och människor få men de finns. Hunden Dessie dödades av vildsvin och i våra trakter har flera hundar skadats svårt och några dödats. En häst har fått svåra skador i buken.

Mest hör man om skador på grödor. Men i skogen gör de nytta genom att böka runt i undervegetationen. Skogsägare brukar gilla dem. Fast de äter också de svampar vi människor vill ha. Och förstör mycelet genom att det lämnas i öppen dag och torkar ut, inget mera svamp där inte.

Så här ser det ut i ”min skog”

vårskog med svinbök

vårskog med svinbök

Vildsvinsbad

Vildsvinsbad

fd. Kantarellställe

fd. Kantarellställe

bökspår på "etablerad" stig

bökspår på "etablerad" stig

Rådet är att bara gå på etablerade vägar och stigar samt ha hunden kopplad. Men inte växer svamp och bär på stigen!  Dessutom bökar de lika gärna på grusväg som i skogen. Hundar ska så klart vara kopplade under stor del av året men ser verkligen vildsvinet skillnaden?

Jag tycker mycket om vilda djur, de har alla sin plats i naturen. Men något är fel om en art får föröka sig helt fritt. Från att för fem år sedan bara ha sett enstaka bökspår på vissa håll till dagens totalt söndergrävda skog precis överallt.  De får en till tre kullar om året och finns uppåt Dalagränsen nu.

Dessutom är de svenska vildsvinen inte lika vilda som sina kusiner på kontinenten. De har sitt ursprung i rymlingar från hägn. Svin som blandats med tamsvin för att ge mera kött och vara lugnare och mer lätthanterliga.  Flera kullar med smågris vi sett har också ljusfläckiga medlemmar. Med ljusa grisrosa större fläckar. Det förklarar deras oräddhet för människan. De jag mött flyttar inte gärna på sig men har blivit skyggare längs med vägen. Troligen stämmer ryktet att de jagats från bil, tjuvjakt.  I ”mina skogar”,  strax söder om Stockholm, rör sig 300-400 svin, så att man inte skulle träffa på dem  i dagsljus är struntprat. Har snubblat på sovande gris många gånger och de rusar bara iväg, åt vilket håll som helst utan hänsyn till var man står.

Ofta hör man dem och jag går inte längre och njuter av tystnaden i skogen utan småpratar med sällskapet eller sjunger om jag går ensam.  Jag har nycklar eller annat som skramlar som en säkerhetsåtgärd, vilket stör mig.  Att gå tyst är ju en stor del av behållningen, för bara då kan man se djurlivet. Jag kan stanna länge och se på hjortar, ekorrar och annat. Men jag tar inte risken att stöta på gris i skogen utan att de vet om min närvaro.

2 responses to this post.

  1. Bestarna har även nått Dalarna, jag är faktiskt mera rädd för dem än för eventuellt vargmöte! Du, jag måste bara berömma dig för alla fina foton och en outsinlig källa till kunskap, Jag lapar i mig allt jag hinner! Du är så otroligt kunnig om både svamp och annat ätbart i naturen!
    Det var första gången jag såg en blodsopp annat än i en svampbok, o inte visste jag att jag av misstag någon gång plockat kruskantarell! Då fotade jag dem för de var så otroligt vackra, utan att känna till att de var en egen sort och fridlysta, oops, inga fler såna missar från mig, jag lovar!
    Läser vidare

    Svara

  2. Tackar o bugar för berömmet. Vargen är jag inte heller rädd för i skogen, är uppväxt i område med båda varg och björn. De går undan med vildsvinet gör inte det på samma sätt, inte här i alla fall där de är väldigt många.

    Svara

Kommentera

