Frostnätter och Finsk svampsallad

Nu har många orter redan haft frostnätter. Svamp kan man plocka ändå och många arter kommer först nu. Dessutom slipper man mygg! Och man kan njuta av vackra höstfärger. Det ska jag idag! Kameran får följa med.

Jag börjar leta efter de riktiga höstsvamparna nu, Rimskivlingen som tidigare varit helt sönderäten av larver brukar vara fin nu. Se bara till att lära dig den riktigt säkert först. Farlig förväxlingsart är Spindlingar varav flera är giftiga.

Jag plockar också Frostvaxingar, Olivvaxingar  och Riskor. Av riskorna mest Skäggriska och Skogsriska. Riskorna kräver lite rens och avkokning men är sedan utmärkta bassvampar i matlagning.  På Skäggriskan drar man av skägget och på Skogsriskan det slemmiga lagret på hatthuden. Annars blir det slemmigt senare, vilket jag tycker är lite oaptitligt, men det är en smaksak.  Några Pepparriskor får följa med som krydda, de behöver bara skakas rena från barr. Kantarellerna och trattisarna fortsätter att växa, de kan man plocka till snön kommer.

I brist på plats  i frysen saltar jag riskorna, 1 dl grovsalt till 1 kilo kokt avrunnen svamp. Packas i glasburkar, på med en plastpåse med vatten som tyngd och så lock på.

Jätteenkelt och det klarar sig i svalen tills de tar slut. Bara att låta ligga i kallt vatten några timmar för att saltas av och använda som vilken svamp som helst sedan.

Eller så kan man göra Finsk svampsallad. Ta då 1 liten burk cream fraice, jag använder Valios laktosfria. Har du Smetana är det ännu bättre.  Hacka  3 dl svamp och 1 liten  lök (röd eller gul) smått, blanda allt, salta eventuellt men troligen behövs det inte. Peppra om det behövs. Jag kryddar med en tsk dill också. Låt stå några timmar  i kylen och ät på osötat mörkt bröd.  Salladssorten under svampsalladen heter Salanova, tvåfärgad och god.

Svampsallad

Svampsallad

4 responses to this post.

  1. Vad det ser gått ut…

    Svara

  2. Det var, tog slut;-( måste göra mera.

    Svara

  3. Posted by polyvalentina on 23 mars 2012 at 19:00

    Jättegott! Jag förvällde och saltade också in pepparriska och skäggriska i höstas, har inte testat att använda insaltad svamp förut. Det blev jättebra med denna svampsallad och jag gillar verkligen svampens konsistens. Dessutom är de lättplockade.

    Svara

Kommentera

