Torkar trattisar

Hela dagens skörd av trattkantarell ligger på tork. På ramar gubben min spikade ihop förra hösten. Fläkten får stå på inatt, svampen var rätt fuktig på sina ställen. Märkligt nog var det mycket svamp som var torr också.   Får vi sol imorgon torkar svampen snabbt, rummet blir varmt då. Annars tar det ett par dagar. Letade efter riskor men hittade rätt få, de är nu svampbiffar till veckans luncher för mig. Kokade, hackade smått ihop med några kantareller och någon blek taggsvamp, blandade med lök, torkad nässla, dill och kikärtsmjöl. Stekta i smör blandat med rapsolja. Har provsmakat så klart. Mums!

Noterade att många ställen med trattisar hade torkat och sedan svartnat när regnet väl kom.  Bara att låta dem stå kvar, det växer ut nya trattisar på några dagar.

svartnade trattisar

svartnade trattisar

Något annat jag hittade är Rökslöjskivling.  En svamp som smakar järn, rå,  i min mun. En del säger att den smakar gröna ärtor. En stubbsvamp.  God stekt länge och lättsaltad. Den börjar dyka upp nu. Såg inga alls vid förra veckans besök på samma ställe.

Om du färgar garn med naturfärger så finns det just nu massor av svamp som ger fina färger. Hittade Blodspindling och Gulskivig Kanelspindling idag. Pluggskivlingar finns det också gott om, både den vanliga och den sammetsfotade.

Spindling 410

Spindling426

Om bävern skrev jag tidigare.  Imorgon ska vi ut tidigt, jag börjar arbeta tidigt på eftermiddagen. Bäst att ta vara på den lediga tid vi har ihop och det bäst sättet just nu är att vara ute i skogen.

Nu, natti natt!

8 responses to this post.

  1. Finaste Paulavännen!
    Är ju så avis på att du kan då attans mycket..
    Mina kunskaper i svamp och tillredning är ju nästan noll 😦
    Tack fina du för svampsalladsreceptet..
    Ska inhandla svamp och smetana… och göra en.
    Brukar visserligen aldrig lyckas.. har prövat.
    Men å andra sidan har jag aldrig haft i smetana…
    Men jag har smakat på det andra gör och det är ju underbart gott!!

    Ha en helt fantastisk dag min fina goa vän!
    Hälsa Kjelle så mycket!!

    Kram!!

    Svara

    • Hej! Jag började ju suga i mig kunskap av mormor så lite har fastnat. Vill alltid veta varför. Vet du, om du inte får tag på såna där Finnsvampar” så kan man lika gärna göra den på champinjoner. Salta dem lite, låt ligga ett tag och kör. Tyvärr mörknar de om man inte skvätter på citron.

      Svara

  2. Hej du..vilka fina bilder du har här inne både på svamp o annat.. Vi var ute en runda idag men hittade ingen svamp alls..bar någar obestämda enorma skivlingar??? Så jag lät dem stå..men bilder fick jag ju massor fast inte på svamp då..vilket e synd för det e vansinnigt kul o fota svamp.. Men i morgon, om vädret tillåter, ska vi ut igen..

    Svara

    • Stora vita saker? Förr åt men dem men nu vet man bättre. Hoppas vädret tillåter! Du har alltid så fina foton på din sida.

      Svara

  3. Hej

    Vet du om man kan torka gula kantareller?
    Jag har sökt på nätet och det är motstridiga uppgifter, många säger att man ska frysa och andra att man kan torka i ugnen.

    Svara

    • Jag har torkat lite av de riktigt små delade i bitar och det funkar fast man får räkna med lång uppblötningstid, typ flera timmar, och risken att de blir beska. Vilket man iofs kan bota med lite socker. Verkar vara olika för var de är plockade, hur torra de var i naturen och annat. Testa, men med lite! Det är så olika med tycke och smak. Jag fick också olika råd och åsikter när jag frågade på Svampguiden.

      Svara

  4. Posted by minfritid on 19 juli 2012 at 18:39

    jag färgar med svamp går o plockar men hittar inte så mycket

    Svara

    • Trist om du inte hittar det du söker. Har du kollat med lokala svampklubben? De brukar ha utflykter där man kan lära sig av de som kan och få tips om var man ska leta efter olika saker.

      Svara

Kommentera

