Vad gör man med alla kantareller

Jag gör ofta svampsoppa när hösten och vintern kommer. Beroende på om man är allätare eller vegetarian väljer man olika alternativ till buljong. Svampen väljer man beroende på vad man har.  Soppa på soppar blir len och fin! Ostronskivling blir bäst i en klar soppa. Fryst svamp blir bäst om man inte tinar det före utan lägger i direkt från frysen i stekpannan och låter det tina där så vattnet kokar in.

Jag brukar börja med att blötlägga torkade trattkantareller, då tar jag en näve svamp, lägger det i en skål och fyller på hett vatten från vattenkokaren. Det får stå minst en halvtimme. Eller längre. Ofta tar vi en promenad under tiden, för att skaffa aptit.

Jag kör med Rapunzels Organiska Vegetable Boullion. Det går bra med vanlig grönsaksbuljong också. Passar det dig så ta kyckling- eller kalvbuljong, de är milda och passar svampen utan att ta över.

Blanda ut buljongen i hett vatten så du har ca 1 liter.

Jag fiskar upp svampen, kramar ur det mesta av vattnet och sparar det. Smaken sitter i vätskan så var rädd om det.  Sen hackar jag svampen lite grovt. Jag fräser svampen i torr stekpanna tills den torkar upp lite, fyller på med olja/smör(valfritt) och steker på medelvärme tills de får lite färg. Under tiden hackar jag lök. Lök och svamp är en bra kombo. 1 normalstor gul lök brukar vara lagom. Hacket slänger jag ned i stekpannan och steker vidare så löken mjuknar. Nu behövs något att reda med. Jag använder vanligt vetemjöl, någon matsked , som jag strör på svamp/lökhacket och rör om.  Passa så det inte bränns! Häll på buljongen, lite i taget och rör.  Svampvattnet häller du i nu också. Om du använder grädde, slatta i lite nu, någon dl räcker för smaken.  Soyagrädde funkar också fint!  Låt puttra ihop, smaka av med soya(för färgen),  ev. salt och peppar. Timjan är gott ihop med svamp också.

Föredrar du en klar soppa, hoppa över redningen och grädden.

Strö på lie färsk Timjan och finhackad purjolök och du vill servera vackert.

Servera med bra bröd och njut!

Kommentera

