Flädersaft

Fläder, Hylle,Hol. Sambucus Nigra

Fläder, Hylle,Hol. Sambucus Nigra

Nu är saften pressad ur bären. Okokad, färskpressad med alla sina antioxidanter kvar.

Saften sötade jag lätt och tillsatte ett par teskedar citronsyra i det.  Annars är smaken lite fadd.  Saften fyllde jag på istärningspåsar och frös in. Bara att ta fram så många bitar jag vill sedan.

Fläder, Sambucus Nigra. Busken med de gräddvita blomklasarna efter midsommar och de svarta bären nu på hösten.

Det finns ju en Sommarfläder och en Trädgårdsfläder också men de är giftiga.

Sägenomspunnen, magisk och helig förr. Heligförklarad redan i antiken och använd av läkarna i Grekland och  i Rom.  Medicinalväxt genom tiderna.

Hyllefrun som rådde om busken skulle man hålla sig väl med, inte skada busken på något sätt utan att fråga om lov.

Man sa att i hus med en Hylle blev det inga gräl.

Naturligtvis tackade jag för skörden.

2 responses to this post.

  1. Jag tror inte jag stött på fläder någon gång, o inte skulle jag väl känna igen den heller. Tyvärr, för flädersaft är en favorit!
    Man har hotat med snö här imorgon, fast det tror inte jag på Däremot blir det slut på skogsspringet efter kommande helg då älgjakten drar igång. litar inte ett dugg på att jägarna kan se skillnad på en älg och mig, hihi
    Kram

    Svara

  2. Flädern är väl sällsyntare norr över. Känner inte igen den hemifrån heller utan har bekantat mig med den här.
    Är det jakt i skogen håller jag mig också därifrån. Studsande kulor som träffat sten, träd eller annat kan skada också och skott kan gå långt i naturen. Så även om jägaren ser skillnaden så kan man skadas. Dumt att ta risken.

    Svara

Kommentera

