svampsäsongen 2009

Tänkte samla ihop lite av mina observationen från säsongen, trots att den inte är slut än. Många lägger nog korgen på hyllan när oktober börjar eller i alla fall vid frosten. Inte vi, korgen följer med ut på promenad, hittar vi något så är det bra men inte nödvändigt.

Många svampar klarar ett par frostnätter, till och med lite snö. Bara det tös och blir lite varmare växer de som var skyddade under mossan vidare. Kantarell och till och med Karl-Johan har jag hittat väldigt sent. Trattisar klarar kyla bra men den Rödgula Trumpetsvampen brukar krokna direkt. Det kan ju komma nya om det blir mildare, hoppas jag.

Förra hösten var enormt bra för soppar, Karl-Johan speciellt. I år har den varit sällsynt. Har totalt kanske hittat något kilo bara. Enstaka svampar utspridda från slutet av juli till september. Synd, för vi gillar verkligen den. Tur att vi har torkad svamp kvar från förra året. Det håller sig nästan hur länge som helst, förvarat torrt och mörkt. Glasburkar är bäst.

Av övriga soppar plockar jag smörsopp och sandsopp, någon enstaka gång strävsoppar, lärksopp, brunsopp och blodsopp vid tillgång. Örsoppen lämnar jag helt.

Kremlorna har inte varit många i år. Av dem plockar jag Mandel- och Sillkremla, trygga och lätta att känna igen.

Föredrar andra sorter helt enkelt. Som Citron(gu)l slemskivling. Den äter vi gärna till fisk, stekt länge  i smör och bara saltad. Under åren har även denna svamp  bytt namn, därav parentesen. Skörden har varit god i år.

Mandelriskan är en svamp jag sällan hittar i ”mina skogar” men i år har den gett en stor skörd.  Trots att jag låg sjuk i över en vecka mitt i säsongen. Den är underbar kryddad med dill och stuvad  med bara lite grädde efter en lång stekning på låg värme. Smaken påminner om skaldjur så den kommer att hamna i någon paj under vintern också. Har skivat svampen tunt, med mandolin, och torkat.

Blomkålssvampen har gäckat oss i år. Har hittat några men inte alls lika mycket som förra året. Den gillas inte av alla men vi tycker om den, knaperstekt. Borde provat att fritera den men tiden… den räcker helt enkelt inte alltid till.

Tyvärr var säsongen för Rimskivling(mormors nattmössa) usel hos oss. har torkat de få som inte åts upp direkt. Den är en av mina favoriter.

Sotvaxingen har inte visat sig alls  efter mina rundor, tyvärr.  Ännu finns det hopp! Den är underbart mild och god, kan till och med ätas som den är. Rå eller torkad i tunna skivor. Som snacks! Förra året fanns det massor, jag sålde en del och bytte mot ett jättegott delikatesknäcke som en svampbekant bakar.

Svart trumpetsvamp är en favorit men skörden var liten. Det räcker för oss men man vill ju gärna ha mer.

Rödgul trumpetsvamp har vi hittat ett nytt ställe för.  Tyvärr var älgen där före oss, men den måste också äta. Mitt bästa ställe blev ju avverkat och efter det har det bara varit ströfynd.

Skogs- och Kungschampinjonen har varit rätt vanliga också.

Däremot inte Stolt Fjällskivling. Vi har bara hittat enstaka svampar, illa ätna av larver. Först till bords får behålla, tycker jag så då vinner larverna.

Kantareller då. Massor, massor och åter massor. De har verkligen funnits överallt i år. På berget bland lavar och mossa och i djupa skogen. Efter stigar och vägar och i obanad terräng. Frysen är fylld och alla runt oss har fått vad de ville ha. Har testat att torka en mindre mängd och det verkar bli bra.  Ännu växer kantarellen på skyddade ställen. Vi har plockat fina exemplar i november tidigare år.

Blek taggsvamp finns det fina exemplar av nu och har funnits under säsongen. Eftersom säsongen varit torr och konstig har vi plockat rätt mycket av den, annars får den lika gärna stå kvar. Den är god men lite intetsägande, i mina ögon. Den fyller ut väl, blandad med annat men har lite smak i sig själv.

Riskor plockar vi varje gång vi går ut. Skäggriska, skogsriska och pepparriska. Jag saltar in dem, i brist på annat förvaringsplats. De blir fina saltade. Larverna har nog frusit nu och svamparna som inte utsatts för frosten är fina. Bara Blodriskorna har varit fåtaliga i år.

Rökslöjskivlingen, eller som den heter i mina äldre svampböcker, Blekgul Slöjskivling kommer fint nu. Den ger bra skörd men är inget man ska plocka om man inte är säker på den.

Trattkantarellen har sin högsäsong nu. De finns verkligen överallt. Vi torkar, äter den färska, tillagade direkt ur korgen.

Olivvaxingarna kommer nu, efter första frosten. De är goda men slemmiga små svampar. Liksom Frostvaxingen kräver de frost för att dyka upp.

Några roliga fynd då.  Som vi inte plockar men som är kul att känna till. Kruskantarellen sätter jag högst på listan! Mitt första fynd av den, nästan hemma dessutom. Snubblad över på en tur med kameran bara. Fridlyst, rödlistad så naturligtvis är fyndet rapporterat.   Stora Klubbfingersvampen gillar jag också. De står så stolta där i skogen. Svaveltickorna har varit jättefina och stora i år.  En del äter du de unga svamparna men inte vi. Några enorma exemplar av Fjällig ticka hittade vi på en ekstubbe i parken vid Österby bruk.

Spindlingarna är enormt många, och vackra, har plockat en hel del med kameran.  Många av dem används för färgning av ull. Något jag inte provat på, ännu.

Av alla de storsvampar som finns plockar jag bara ett fåtal, känner igen några hundra men de flesta är okända. Kanske vet jag vilken grupp de hör till men inte mera.

Det viktiga är att känna till de svampar man plockar för att äta. Utan och innan. Vid minsta tvekan, låt bli!

Svampgifter är lömska då verkningarna kommer långt efter. Njurar, lever mm påverkas oåterkalleligt. Skaffa en bra, modern svampbok, önska en i julklapp är ett tips!

De som kan väldigt mycket håller till på Svampguiden. Kolla gärna där om du har frågor! Men lita bara på stjärnorna!

13 responses to this post.

  1. Jisses vad svampar du har koll på.. Själv har jag inte lyckats öka mitt kunnande i år alls, brukar försöka lära mig minst en ny svamp per säsong..men har inte hittat så mycket svamp i år.

    Svara

    • Har samlat på mig någon ny sort per år. Alla är inte med, bara de jag plockat i år eller önskat att hitta med gått bet. Är jag inte helt säker får de stå kvar.
      Förresten…I år har säsongen varit konstig, överallt i landet om jag hört rätt.

      Svara

  2. Hej! Jag har heller inte lärt mig någon ny sort i år. Men sotvaxskivlingen saknar jag nu när du nämner den. Brukar bara hitta några få men i år har jag inte haft turen med mig
    Igår hittade vi ganska många gulisar bland alla trattisar, om en vecka börjar älgjakten här och då blir det slut på skogspromenader med jyckarna. Men jag tror det är dags då, det brukar ha hunnit bli ganska kallt och ruggigt.
    Ha nu en skön ny höstvecka/(Kramen

    Svara

    • Dito! Saknar de riktiga skogarna, som ni båda har hos er. Här är det bara småbitar, hårt belastade av allt folk. Och svin. Fyr- och tvåbenta.

      Svara

  3. Hej! Vilken härlig blogg du har med mycket fina bilder! Hamnade här när jag googlade på skäggriska. Är också väldigt svampintresserad så det var riktigt skoj att läsa om din svampsäsong!

    Svara

  4. Posted by Monica Berg on 07 oktober 2009 at 10:48

    Hej! Trevlig blogg för oss svampälskare.
    Svarar du på frågor? Tja, jag får väl se om du hinner och har lust.

    Jag plockar sedan barnsben de flesta soppar (utom gryn- och sandsopp eftersom jag inte torkar andra svampar än trumpeter.) Riskor, en del kremlor, inte så många skivlingar eftersom jag är osäker på dem, kantarell naturligtvis – det har varit så många i år! Men ny för mig är faktiskt trattkantarellen. Av någon anledningen åt vi inte dem hemma. Var hittar man dem bäst? Har du tips? Jag har varit ute i skogen och letat bland mossa och blåbärsris men bara funnit ett fåtal.
    Vill också gärna lära känna igen sotvaxingen, men är rädd att de exemplar jag tagit hem är förväxlingsvampar. Har du ngt bra råd för hur man kan vara säker på att det är en sotvaxing?

    Om du har tid och lust att svara vore det guld!, men jag förstår om du inte har det. Kul med bloggen hursomhelst.

    Svara

    • Hej Marit! Jag försöker svara på allt, kan jag inte så skickar jag frågan vidare. Svampguiden har ju massor med stjärnor som är duktiga på svamp på ett djupare plan och kan tex artbestämma med hjälp av mikroskop vid tveksamheter.
      Att vara försiktig med skivlingar är klokt! I ”mina” skogar, kring huvudstaden, finns trattisar oftast och i stora mängder kring stigar, i mossan eller där älgar och rådjur går. Också vid bergskanter, just där det börjar bära uppåt, kring stenar och där det ligger fallna träd under mossan.På öarna kan det vara hela hav av trattar men det varierar från år till år.
      Att det är lite kan ha olika orsaker, som att någon annan hunnit före eller att de inte kommit upp än. Älgar betar dem också och vildsvinen verkar också gilla dem.

      Sotvaxingen vara jag också försiktig med när den var ny för mig. Det bästa kännetecknen tycker jag är känslan av den i handen och doften. Den doftar honung och känna vaxartad och len. Här finns en tråd om den på svampguiden. http://www.svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=112659&view=open&fnr=1 Tråden är från förra året då skörden av den var god. I år har jag inte hittat några alls.

      Svara

  5. Posted by Monica Berg on 07 oktober 2009 at 10:51

    Jo – en sak till:
    Hur tillagar du taggsvampen så att den blir god? Jag tycker ofta den blir lite besk.
    Kanske någon här som har ett recept?

    Svara

    • Man kan koka av den i lite vatten, då blir den inte besk. Jag tar sällan annat än de riktigt små, storlek lite större än en femkrona och de är aldrig beska.

      Svara

  6. […] På rapporten om förra säsongen finns massor med svamp listade. […]

    Svara

  7. Posted by Gun Sjölander Karlsson on 07 september 2011 at 12:21

    Mycket trevlig sida som jag besökte för första, men inte sista gången.
    Önskar jag hade haft samma tillgång till svamp som du.

    Gun

    Svara

Kommentera

