Varma svampmackor

Perfekta när man har brådis och vill ha  något snabbt och gott. Lika bra att göra dubbla i smörgåsgrill som enkla, öppna. Ändra bara antalet skivor bröd.

Ta 4 skivor bröd, gärna osötat rågbröd till öppna mackor, formbröd är bäst till grillade smörgåsar, dubbla då antalet.

Ta ca 300gr färsk svamp, gärna kantareller, dela i mindre bitar,  stek i smör ihop med en halv hackad lök. Krydda med nymalen svartpeppar och lite salt.  Blanda till en röra med ca 1 dl creme fraiche. Lägg röran på brödet. Har du, strö på hackad persilja också.

Ska du grilla smörgåsarna, lägg på den andra skivan, tryck ihop och kör till lämplig färg.

Eller strö på riven god ost och grilla i ugn! Supergott på osötat rågbröd.

2 responses to this post.

  1. Posted by kf76 on 23 oktober 2009 at 9:59

    Åh vad gott detta låter! Jag har supergammal torkad svamp som jag nu funderar på om den går att äta, så att jag kan göra sdn där goda mackisar.

    Tack för din fina kommentar på min blogg och välkommen åter!/Karolin, Min blogg och jag.

    Svara

    • Torkad svamp håller sig länge. Hur länge är väl ingen som riktigt vet. Blöt upp svampen och kolla!
      Svamp är verkligen gott.

      Svara

Kommentera

