sy något av stuvbitar?

Hittade en sökning på bloggen med ovan. Jag syr en massa av stuvar. Från kassar till mobilfodral. Miljökassar, bokkassar…

Om man nu bara har en liten bit tyg då?

Bokskydd behöver man inte stor bit för, som exempel.

Samma mönster kan användas för fodral till annat som öppnas som en bok. Variera bara storleken.

En bit tyg, lagom för att täcka boken och vara en bit in på insidan(att stoppa pärmarna i) + sömsmån. En lika stor bit Vlieseline och fodertyg, en halv meter snedslå. Mera behövs inte för att sy ett bokskydd. Ja en del sytråd då och eventuellt en symaskin. Men det går lika bra att sy för hand.

Den här med tulpaner kanske passar någon som har trädgården som hobby. Boken inuti kan ju vara vilken man vill. Den skyddas både  från slitage och nyfikna ögon;-)

Börsar och fodral i olika storlekar. Perfekt att ha i handväskan för näsdukar, läppstift och annat sådant. Eller att lägga mobilen i.

Bara lite tyg, av valfri sort läggs räta mot räta, klipp och sy ihop med lämna en öppning på en kortsida.  Nåla om du vill, jag gör oftast inte det.

Vänd, pressa ut sömmarna, sy ihop sista sidan och sätt dit något att stänga med.  Vik och pressa i rätt form.  Sy ihop sidorna. Stryk, klart!

Slå in och du har en fin julklapp!

Vissa av mina har dragkedja, andra fästs ihop med kardborreband eller tryckknapp. Vill du kan du sätt dit ett band istället.

Tipsen är gratis. Naturligvis kan man köpa alla mina små fodral också. Maila mig bara: miljokassar@yahoo.se

%d bloggare gillar detta: