Vinterkriget, viktigt för identiteten

70 år sedan starten på Vinterkriget. För de flesta av oss något vi bara hört talas om. Jag genom en gammal granne som berättade rövarhistorier om allt han varit med om. Morfar var med och förlorade sina bröder, men kriget var något han aldrig någonsin ville tala om. Jag var också för liten för att ha intresse och ställa frågor. Det jag vet har jag läst mig till senare.

Bild från YLEbild från Finska YLE

Torsdagmorgon den 30 november 1939 flög bombplan in över Finland från Sovjetunionen. Och vinterkriget bröt ut. Sovjetunionen bombade genast 16 orter, bland dem Helsingfors, Viborg och Åbo. Stalin hade för avsikt att ockupera Finland på två veckor. Det blev ett långt krig, mycket längre än de två veckorna. Först -45 blev det fred på riktigt. När Vinterkriget slutat i en ofrivillig fred, pga uttröttning av trupperna, den 13 mars -40 så fortsatte kriget snart bara med nytt namn.  Som Fortsättningskriget, Lapplandskriget.

I Finland uppmärksammar man det  och håller minnesstunder. Ännu lever veteraner som var med. Dem är man rädd om. Utan veteranernas insats hade Finland nog inte funnits idag. Inte fritt i varje fall.

Man vill inte glömma, för kan man sin historia är det lättare att hantera nutid. Och framtiden.

Mina föräldrar föddes lite före kriget, så de minns bara bombplanen och de panikartade utflykterna ut i skog och snö. Ifall bomben skulle träffa huset. Man bombade bostäder för att driva ut folket från en del områden, nämligen.

Jag växte upp med människor runt mig i samhället som fått fly från hus och hem, undan kriget. En tredjedel av befolkningen var under en tid flyktingar inom sitt eget land. Deras hemorter blev Ryskt territorium. Numera en soptipp utan ekonomiskt värde, rånat på allt av värde utom naturens skönhet.

2 responses to this post.

  1. Posted by Hillan on 30 november 2009 at 22:00

    Visste faktikst inte att det var den 30:e november som kriget startade. Min farmor upplevde kriget, så jag har hört en del historier om det. Skulle dock vilja veta mer. Håller med om att det är viktigt att kunna sin historia, för att kunna förklara och hantera nutiden.

    Svara

  2. Gör du en sökning på Vinterkriget nu lär du få massor med träffar. Annars finns en massa info på Skalmans forum. Mannen i mitt liv håller till där, därför vet jag.

    Svara

Kommentera

