Middag

Stek, klyftpotatis med vitlök och rosmarin, gräddig sås på Rödgul trumpetsvamp, rivna morötter. Mjölk eller vatten.

Vegobullar till mig.

Det blir det idag.

Steken, en nötrulle, har gått sakta i ugnen på ca 100grader.  Strödde Jägarkrydda på den och saltade lite med havssalt. Inget mera. In i en blötlagd lergryta, i ljummen ugn bara, inte varm. Klar när innertempen nådde 70 grader. Tog ungefär 4 timmar.Den är jättemör och saftig, säger han som smakat.

I grytan ligger fin buljong som killarna ska få som bas till sin sås. Min gör jag på vegetarisk sådan.

Till såsen annars har jag i del buljong, en del laktosfri grädde och en del dito mjölk. Kokar svampen i det, tills den är mjuk. Smakar av med salt o peppar.  Sedan reder jag  av med lite maizena utrört i vatten.

Potatisen kokade först i klyftor i osaltat vatten i ca 5 minuter. Sen stod den och ångade av lite, hälldes på en plåt med het olja, ihop med många vitlöksklyftor  och en kruka Rosmarin. Ja, inte krukan då, bara kvistarna. Nu är allt strax klart, herrarna dukar…:-)

Tur att vi har lite svamp kvar, våren dröjer än. Idag gör vi slut på den Rödgula trumpetsvampen. Nästa säsong ska vi hinna till den platsen före älgen, kan man hoppas.

Kommentera

