Svamp-så här i början av mars

Alltså, jag har lagat mat med svamp. Inte plockat, även om man skulle kunna hitta tex Vinternagelskivling nu. Orkar inte ge mig ut i all snön, frysen är välfylld fortfarande.

Tog fram saltad svamp tidigare idag och la i kallt vatten, nu hade den blivit lagom avsaltad så jag har nu en bytta Finsk svampsallad i kylen. Lagom klart för avsmakning imorgon, till frukost.  Det behöver stå lite så smakerna hinner gifta sig.Varierade  med blodriska, schalottenlök och rödlök, dill och Smetana. Istället för det vanliga riskorna, gul lök och Creme fraiche.

Valio har lanserat en laktosfri smetana nu. Fem kronor burken fick jag den för!

Och så gjorde jag svampbiffar, med riskor(samma sorter som de saltade) plus blodriska, schalottenlök och rödlök, kikärtsmjöl och lite ströbröd.  Vatten och olja att spä med. Kryddade med salt, chili och timjan. De höll ihop fint trots att jag blandade utan recept.

2 responses to this post.

  1. Hej! Jag har ännu inte sett smetanan i affärn men sett reklamen på teve. När jag bodde i Finland gjorde man svampsallad med smetana. Köpte i höstas en färdig svampsallad från en finsk torgtant, o herregud va besviken jag blev. Den smakade ingenting! Dessutom var den laktosfri och fri från smakämnen också som det kändes. Jag har försökt göra den med creme fraiche eller gräddfil men tror att den blir kanongod på smetana. Har du ett bra recept på lut kanske så tar jag mer än gärna del av det!
    Hoppas du har det gott i snödrivorna. Mars är en riktig favoritmånad, solen börjar värma, fåglarna kvittra och det är fortfarande myggfritt, hihi
    Kram från pörtet

    Svara

    • Jag köper allt av mjölk laktosfritt, magen mår bäst så. Valios produkter är så bra så det är ingen stor smakskillnad. Smaken kan ju variera beroende på vilka svampar man har i och om man saltat den eller inte. Så jag snabbsaltar svamp om jag inget har kvar från hösten. Då kan man till och med använda köpe champinjoner.

      Jag brukar ta en näve salt svamp och ungefär dubbel mängd fryst. Blandade riskor. Men jag har också testat att ha i kantarell och det var gott. Denna gång provade jag med blodriska också, mums! Lägger allt i en bunke med vatten så det täcker tills det frysta tinat. Då är allt lagom salt och överskottet åker av med vattnet. Kramar ur vattnet och hackar svampen, för hand eller med maskin. Till det en hackad gul lök, funkar också med rödlök. Nån matsked hackad dill om du tar torkat eller en knippa färskt. En burk Smetana, på 200 gr, eller creme fraiche. Eventuellt lite vitpeppar. Bör stå och gojsa till sig några timmar minst, helst över natten. Testa får du se! Godast på rågbröd, i min smak
      .
      Vädret har varit underbart och fågelbuffen på balkongen är välbesökt. Ekorren var också där igår.
      Snart flyttar vi till hus och slipper mata dem på balkongen, då får de eget hus i trädgården. Synd bara på rabatten som vi lagt ned så mycket arbete på. Någon granne får väl ärva den:-)
      Har haft ett par lediga dager med besök, bland annat av en löpande katta. Mindre kul med skrik inatt. Annars trevligt.

      Svara

Kommentera

