Fientligt?

Tankesmedjan Fores säger enligt Dn idag att vi måste bekämpa främlingsfientligheten på lokalplan.

”Vi måste som enskilda individer våga stå upp och bemöta rasism hos grannar, kolleger eller släktingar – person till person.”

Innebär det att frågor som rör problem med invandrare inte får diskuteras. Att vi bara ”ska lyfta fram det positiva”?

Jag är invandrare och om jag är till problem så vill jag veta det! Hur ska det annars kunna åtgärdas? Blir man mindre arg för att man inte får prata om saker? Blir man mindre rädd för att ingen vågar tala om det man ser med egna ögon? Blir man mindre arg över slöseriet av skattemedel på idiotiska projekt för att inkludera människor i vårt samhälle som inte vill bli inkluderade. Som vill bo med människor men samma språkliga och kulturella bakgrund och som är rädda för oss eller föraktar oss. Lyssna på dem! Lyssna på oss!

Hur skulle det vara om vi öppnade för debatt om problemen på området utan att genast få rasistkortet slängt i ansiktet?

För där finns problem, där finns människor som hänsynslöst tjänar pengar på vår välvilja, svenska som icke svenska.

Migrationsverket råder kaos, ingen ”vet” vad som gäller och de lagar som styr struntar man i på högre ort. De under har bara att göra vad de blir tillsagda, annars väntar egna problem.

Följden blir att vi får in en massa människor som ingen vet vilka de är och som definitivt saknar skäl att vara här. Annat än att ekonomiskt är det en vinstlott att få stanna i Sverige. Somliga av dem påstår sig vara ”barn” trots att alla synliga skäl talar emot det. Många är ”ensamma i hela världen” trots att någon bevisligen betalat för deras resa hit. Och dyker genast upp när ”barnet” fått PUT. Ofta hela familjer, med farmor och annat. Som vi sedan försörjer för resten av livet. Medan våra pensionärer lever på svältgränsen.

Att kasta pengar på människor som enbart kommer hit för att leva på oss sticker en aning i ögonen på mig. Samtidigt som jag ser gamla, som arbetat och betalat skatt hela sitt arbetsliv, uppfostrat sina ungar till laglydiga medborgare, knappt klara sig på sin pension. Gamla som sitter hemma, tittar in i väggen för att bara få hjälp med sin basbehov, dvs hygien, mat och inte mycket mera. Av olika människor varje dag, för att ingen står ut med att arbeta på det sättet någon längre tid.  Jag har ju faktiskt arbetat inom hemtjänsten en kort tid. Jag har bekanta som är gamla. Jag ser och hör saker ingen ska behöva leva med.

Jag har vänner som är sjuka, så pass att de inte klarar sig själva. Hjälpen de får är under all kritik. De står i kö för allt. Före i kön går människor som aldrig betalat ett öre i skatt, och troligen inte kommer att göra det heller. Men de har en stark röst i media bakom sig. Protestera och du kommer sist i kön. Och kallas rasist.

Hjälp de icke svenskar som behöver hjälp, när de gör så. Men låt dem sedan återvända hem, dit de längtar. Låt det inte vara så lätt att leva här att hemlängtan får botas med semester i hemländer, som man inte kan leva i för att man är ”politiskt/religiöst mm förföljd. Semester som vi, återigen, betalar. Blir det problem ska Svenska staten genast träda in och hjälpa. Annars blir det skrik i media. På det har vi flera exempel per år.

Det land man måste få asyl ifrån ska man väl inte åka på semester till! Det om något visar att man saknar skäl för asyl! Där måste jag hålla med ett parti jag inte ens vill nämna vid namn.

Tar man emot människor som genomlevt trauman av olika slag så tar man per automatik in en massa kostsamma problem, så är det bara. Finns asylskäl ska de få hjälp, så klart. Problemet är att media pressar fram positiva beslut för människor som helt saknar skäl, annat än ekonomiska, att vara hos oss och försörjas av oss.

Nu hojtar man om en sjuk liten flicka, som det visserligen är väldigt synd om men som i övrigt saknar alla skäl att få stanna. I hemlandet finns relevant vård, dvs inget bättre än det som kan fås där finns här. Flickan är obotligt sjuk, döende. Sjukdom är inte ett asylskäl.

Ett annat problem är de som begått brott i andra länder och flytt hit. De blir ju inte snällare av att försörjas av oss. Nancy-mördaren, fick tex besked för länge sedan att han inte har rätt att vistas i Sverige.  Har fått så vid flera tillfällen. Vilket han struntade i. Hon är nu död. Oåterkalleligt borta.

Så vill inte jag ha mitt Sverige!

4 responses to this post.

  1. Hej! Jag följer också debatten i Finland via YLE, o lyfter på hatten även om Finland ofta får mycket skit av andra länder för sin inte lika generösa flyktingpolitik. Men många svenskar har insett att finländarna är klokare som försöker stämma Olle i grind..
    Det snöar lovikkavantar idag, tussar stora som knytnävar, blöta är dom så jag hoppas att dom hjälper till att smälta undan snödrivorna.
    Ha en fin vecka!

    Svara

    • Hoppas du får en fin påsk! Kommer att vara bortrest, på jobb, så här finns inte minsta påskpynt. Maken jobbar han också så ingen lider brist på påsk.
      Snön kan få sluta ramla ned nu, blev haglad på i lördags, sen blev det regn och slask. Nu vill jag ha vår!
      Finländare är ju inte någon homogen grupp, lika lite som svenskar, men vi har en mera rakt på inställning till saker. Är något ett problem, reder man ut det. Man vidtar de åtgärder och fattar de beslut som behövs, och står för det.
      Har svårt att fatta hur problemet skulle kunna försvinna om man inte ens får prata om det. Så jag skriver, trots en del fula kommentarer. Men det är ju jag som väljer vad som står här:-)

      Svara

  2. Så sant som det är sagt. Men dessa uttalande du gör kan inte en etniskt svensk göra, för då klassas han direkt som en rasist. Så högt till taket är det i det svenska debattklimatet. Det är bara att konstatera att Sverige har mycket kvar av forna DDR-andan.

    Svara

    • Även jag klassas tydligen som det. Fast det verkar vara ok att kalla mig finne mm. Borde kanske anmäla det till DO…
      Fyra decenniers sossestyre sätter sina spår.

      Svara

Kommentera

