Återvunnet

Hinner inte, återanvänder ett inlägg från tidigare. Ett viktigt inlägg!

Jag för mitt eget lilla krig mot plastkassen.

Jag syr ju miljökassar, bland annat. Det ramlar in beställningar via firmans sida, Bomans Nål & Tråd.

Fler och fler har fattat att bär man med sig sin egen kasse så slipper man göra obetald reklam för butiken OCH man gör samtidigt en insats för en bättre miljö.

Mina miljökassar är alla olika, alla unika!   Tyvärr(;-)) sätter jag dit en liten lapp med min firmas namn, men det får du sprätta bort, om du vill.

Alla sömmar är sydda så de inte fransar sig och håller att användas och för tvätt efter tvätt.

Syr kassar av stuvbitar  som blivit över när annat syddes och av textil som varit något annat tidigare men inte sålts, inte använts utan bara legat på hyllan.  Gardiner till exempel som är förra årets färg eller  mönster. Dem kan man ju bara inte ha, nej fy… eller hur?

Det händer att jag hittar fina tyger som sytts till kläder, som jag gör en remake på och skapar något annat av. Mitt bidrag till att spara på materialet som redan finns. Re-use är miljövänligt och klokt.

Flera länder har förbjudit eller ska förbjuda användning av plastpåsar. I Sverige anser man att det är tillverkarens ansvar att ta reda på dem. Que? Tillverkaren vill väl…tillverka. Eller?
Inköpspriset för en plastkasse är 35 öre plus moms(som de drar av). Handlarna tjänar alltså cirka 90 öre per kasse, eller 630 miljoner kronor per år.” citat från Expressen 28/2 -09.

Ännu är det ingen handlare som lägger de pengarna på miljöarbete, vem vill bli först? Hallo! Någon?

Djur dödas när de misstar plastpåsen för mat, eller fastnar i dem på andra  sätt . I världshaven flyter enorma ”plastöar” av skräp som inte förmultnar eller på annat sätt sönderdelas,  runt och runt igen. Havsdjuren äter plast och svälter ihjäl. Eller trasslar in sig i det och drunknar.

Papperspåsen väger ungefär sju gånger så mycket som plastpåsen, och det går åt mycket resurser att tillverka den. En långtradare som kör plastkassar får plats med lika många  som 7 långtradare som kör papperskassar.  Transporterna av virke till fabriken och av  färdiga kassar till butikerna kräver drivmedel…. Inte bra alternativ det heller.

En billig bomullskasse innebär också miljöpåverkan, men använder du den 200 gånger, så blir miljöpåverkan per gång ganska liten. Är den sydd av tyg som skulle kastats, då är vinsten mångdubbel.  Ett gott miljösamvete är lätt att bära!

Förutom att spara på miljön sparar man pengar på att använda tygkasse istället för plast. För varje gång man skulle behövt köpa en plastkasse i butiken kan man använda de där 1.50-2.50  som kassen kostar, till annat.

Så här kan de se ut. 50:- kostar de/st och de är sydda så du kan tvätta dem massor av gånger utan att de fransar sig. Köper du många kan vi prata rabatt! Tyger finns att välja ifrån på Tygval på Bomans Nål & tråd.

Måttad efter en stor papperskasse. Miljökasse den också, fast stor och
dyrare. 150:- får man en sådan för, i vilket tyg man vill, nästan.

Det började när jag försökte köpa tygkassar för något år sedan och bara hittade tunna sladdriga kassar med handtag som skar in i handen. Kollade då mitt stuvskåp och sydde ett par rejäla kassar att ha när besökte mataffären. En vän på besök  såg mina kassar och ville också ha. En vän till vännen såg…osv. Sydde och skickade iväg några och var nöjd. Sålde några på ett loppis vi var på, för att rensa lite i skåpen.  En herre köpte  några som present till sina systrar som bor i London.

Sen skrev någon ett mail med önskan att få se bilder på bomanskassarna. De hamnade på Picasa och på Hemmagjort. Lite senare gjorde jag en enkel webbsida på DinStudio för att visa kassarna.

Där såg en dam från ett bibliotek mina kassar och ringde. Då blev min hobby ett miniföretag. Nödvändigt för att kunna leverera till en kommun. Nu är det två kommuners bibliotek som är kunder.

De beställer nu kassar med jämna mellanrum. Mina bibliotekskassar har spritt sig ända bort till Nya Zeeland med en av bibliotekets kunder. Kul!

Naturligtvis finns det många av mina kassar i Finland, skam vore annars.

Före jul gick några av de fina, lite dyrare kassarna, i ett tyg som heter
Leksand, iväg till USA. Istället för julkort! En hälsning de får svårt att
lägga i lådan och glömma bort. Och vill troligen inte heller för det är
trendigt att ha en tygkasse nu.

2 responses to this post.

  1. Det finns många kassar som används som skolväskor av ungarna där jag bor(av någon konstig anledning)
    en felbeställning från mig som blev grannar och skolbarns lycka .
    Tack! Boman för det

    Svara

    • Märkligt så det kan bli;-) Trevligt om de används och gör nytta. Kul också att tygkassarna sprids, mina eller andras är mindre viktigt. Vi har ju bara en planet och den gör vi bäst i att vara rädda om.

      Svara

Kommentera

