Nässlor

Snart är det dags för årets första färska nässlor. Brukar göra soppa och ibland plättar på dem. Torkar till vintern också, fast lite senare på säsongen då.

Har redan sett de första små skotten, men lite mer vill jag att de får växa innan jag plockar.

Nässlor har massor av mineraler, järn med mera i sig. Dessutom vitaminer. Mycket bättre än piller! Näringsvärdet i övrigt är bra, där finns både kolhydrater och proteiner. Har hittat en sida,  Mat ur Naturens skafferi, men är inte säker på uppgifterna i procent där. Vitamininnehållet redovisas hos Institutet för hälsa och välfärd, återigen med reservation för siffrorna.  För mig är nässelsoppa vår! Och gratis mat. Plocka bara där du vet att det är rent, inte vid vägar  alltså.

NÄSSELSOPPA (4 PORT.)

250-400 g nässlor, sköljs noga och kokas ned i en skvätt vatten

1 msk smör tillsätts ihop rört med 3 msk vetemjöl(redning)

1 l mjölk el. grädde, laktosfri hälls på. Rör om!

2tsk vegetarisk buljong ger djup i smaken

krydda med: salt, peppar, muskotnöt, en gnutta socker

Om soppan är för tjock, späd med kokande vatten.

Kan serveras med en ägghalva och kanske lite strimlat, hårdstekt bacon  men lika gärna utan. Jag har testat att steka torkad, tunnskivad kungschampinjon till,som dekoration och smakhöjare,  det är utmärkt gott!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: