Skillnad på FÖRBIFART och lokaltrafik

Läser, och förundras över de rödgrönas, mest miljöpartiets och vänsterns, oförmåga att se fakta. Trafiken som måste ta sig från södra Sverige till norr om Stockholm, via denna sida av landet, MÅSTE helt enkelt passera Stockholm. Alternativ finns inte.

Allians mot Stockhom kallar Expressen det för.

Vi talar om godstrafik, långfärdsbussar och privatbilister, helt enkelt alla trafikslag som kan färdas på en motorväg. Inte om människor som ska in till Stockholm utan förbi.

Vi talar om Sveriges huvudstad. De flesta småstäder, nu senast Katrineholm, har eller ska få en förbifart. Så att man slipper blanda trafiken in till staden och de som bara vill passera förbi.

Varje dag sitter de som ska in till staden, eller till förorter/stadsdelar på andra sidan Essingeleden , fast i köer ihop med de som bara vill passera staden fortast möjligt på väg mot sitt mål. Någon annanstans.

En onödig pålaga på utsläppen, som ökar i köerna. Fakta.

En onödig tidsförlust för alla som sitter där. Fakta.

Tid som de kunde arbetat, eller varit lediga.

Att man arbetar emot bilismen är en sak, men att vägra se fakta är underligt och i min menig korkat. Att skrika om ökad lokaltrafik kanske lurar en del, speciellt människor som inte har bil själva. Huvudsakligen unga som inte arbetar och /eller bor i innerstaden. Eller efter lokaltrafikens  linjer.  De gör nu inte alla.

Man vill tvinga fram en folkomröstning. Vi vet hur det gick med den förra där man förvred och förteg fakta genom att tex hålla tillbaka vägarbeten under försöket, för att sedan dra igång dem efter. Men la testperioden på en tid då trafikintensiteten är låg av naturliga skäl.  Allt för att visa hur rätt man hade i att vilja införa skiten. En tvångsavgift på något man måste passera för att kunna sköta sitt arbete och liv. Missar du en räkning på 20 kronor kostar det 500 i straffavgift. Vilket är rån!

MP skriver idag att man vill införa spårbussar som en lösning. Berätta för mig hur lastbilen på väg mot Sundsvall, med varor från kontinenten skall ta den! Berätta för mig hur tant Agda från småland, på väg till barnbarnen i norr ska bli hjälpt av den! Eller hur den hjälper hantverkaren att sköta sitt jobb i länet, med alla verktygen som ska tas med! Hur ska småbarnsfamiljen som bor i en förort kunna storhandla i en annan, med hjälp av bussen? När man knappt kommer med på dagens bussar om man sitter i en rullstol eller har barnvagn.

Det finns ett beslut att inte bygga ut Stockholm på höjden, då måste lokaltrafiken fungera. Länet är stort och få har sina arbeten efter samma linje som passerar bostaden.

Tex om jag skulle lita på lokaltrafiken, kunde jag arbeta mycket mindre, för det tar enormt med tid att resa med alla byten. För mig säkert uppemot 4 timmar per arbetspass TOR.  Det är också en enorm smittorisk med alla som hostar och snorar rätt ut. Jag är känslig för smitta och kan/får inte föra den vidare i mitt arbete.

Sluta blanda äpplen och päron! Satsa för all del på lokaltrafiken och ta då pengarna från vägtullarna, men blanda inte ihop det med trafiken som måste passera huvudstaden.

Sluta blunda för fakta och bygg leden!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: