Invigt grillen

Hmm, missade att lägga ut den här i fredags. Där ser man. Här kommer den i alla fall-

Efter arbetet igår så blev det en snabbvända hem, ombyte och inhandling. Vi grillade hos svärföräldrarna. Den nya Webern blev invigd.

Benfria fläskkotletter, marinerade i soya, olja, chili och rödlök. En laxbit med örter till mig. Halloumi i bitar, också på grillen. Ett par färdiga såser. Jag vet, lite fusk, men de är ok och innehåller inte en massa kemikalier. Ibland räcker inte tiden till allt man vill.   Fransk potatissallad  gjorde jag dagen före, på färskpotatis och stoppade i kylen, önskad av junior. Lite grönsallad, små fina tomater och bröd. Mellanöl, Falcons special för grillat och ett helt alkoholfritt öl.  That´s it, enkelt och gott.

Till och med myggen låt oss njuta i fred. Av maten, sällskapet och trädgården.

Den franska gör man så här enkelt. Koka ca ett kilo potatis, gärna färsk och liten. Häll av vattnet och dela i mindre bitar. Lägg upp i en skål varvat med kapris(totalt ca 2 msk) och tunnskivad rödlök( en hel). Blanda ihop  ½ dl extra virgin olivolja med ½ dl solros eller raps olja, 2 msk Dijonsenap och 2 msk  vinäger, gärna rödvins. Något kryddmått med salt och krossad svartpeppar. Jag blandar mitt i en burk med lock, bara skakar men enligt receptet ska man vispa in oljan sakta. Häll såsen över, täck med folie och stoppa i kylen tills nästa dag.  Strö på färska dragonblad vid servering. Eller iaf så gjorde jag det, direkt från kryddlandet.

Kommentera

