Kantareller…

…är det många som söker på nu, ser jag.  Om man vill kolla utan att ge sig ut i skogen kan man det på Rapporter, på Svamguiden. Där finns fyndort, datum, sort mm utskrivet.

Kollade mina ställen idag. Knappnålshuvud stora. Massor. På de vanliga ställen.

Har kvar i frysen sen förra året så det går inte nöd på oss. Men det dra onekligen i svampletar tarmen. Speciellt som jag läste att i Finland, i mina gamla trakter, har man redan hittat de första fina Karl-Johan svamparna. Inte ett spår av dem på mina ställen, än.

Jobbade i trädgården igår, mest hela dagen.

Visst syns skillnaden! Det växer så det knakar. Det som inte syns är all nate jag rev bort. Och morötterna som gallrades bort. I papp tuberna växer purjo, ifall någon undrar.

För övrigt så premiär åt vi igår av salladen, spenaten och örterna vi odlat.

Numera är  också bitar av oasis, indränkta i en mix av blodmjöl och ammoniak utplacerade i planteringarna. Rådjuret kommer in via ingången, som vi ju inte kan sätta band för.

Plantan framför oasisbiten är avbetad natten innan. Min kärleksört och rosenknopparna likaså.  Den har lämnat tydliga spår efter sig, så haren är oskyldig. Nästa steg är recept på rådjursadel!

Nu lunch, med sill och potatis. Kan aldrig bli för ofta så här på sommaren;-)

Sen arbete.

2 responses to this post.

  1. Ja, det är ju inte alltid fynden som är det mest intressanta UTAN just att man hittar något. Lyckan är ju att hitta ett riktigt kantarellställe där marken lyser som en sol!!

    Svara

    • Det viktiga idag var att komma ut i skogen, men visst är det en stor lycka att hitta svampstället orört. Inte ofta det händer här kring storstan.

      Svara

Kommentera

