Arbetsdag

Mammas lilja

Mammas lilja får illustrera dagen. Den kommer från mitt barndomshem, som inte längre tillhör släkten. Och inte längre ser ut som mitt hem, varken utåt eller inne. Blomman har jag en del minnen ifrån, bla att jag höll en ko, min egen, som hela tiden skulle äta av den där liljan. Mamma tyckte inte om det!

Var väl en 7-8 år då och orkade inte riktigt hålla emot en stor envis kossa. Den kossan hjälpte jag till världen, när den fastnat i mor ko. Mina vuxna var inte hemma, farmor sprang efter hjälp hos grannen men det löste sig med lite drag i benen.  Det hade jag sett pappa göra tidigare, för samma ko hade alltid samma problem med kalvningen . Så den kalven blev min egen.

Liljan borde vara en sorts brandlilja. Fin är den fast där på bilden är den inte så fin som de brukar. De brukar vara frodiga, stora och stolta. Liljebaggen har varit framme. Och så är plantan flyttad i våras. Nästa år ska vi se!

Åter måndag morgon. Arbetar.

One response to this post.

  1. Hej du Boman och tack för midsommarhälsningen! Brandliljor hade vi i gamla pörtet i Säfsen. Mycket ståtliga.
    Har tyvärr inga kantarellställen att kolla av, men nere i Sörmland är dom på g vet jag. Vi får nog vänta ett tag, konstigt nog brukar jag hitta flest när jag börjat leta efter trattisar.
    Ha det gott i sommarsolen

    Svara

Kommentera

