Påminnelse om doftämnen

Påminner igen om dessa förbaskade doftämnen.Allergiframkallande. Anfallsframkallande om man redan är sensibiliserad.

Handlade i förrgår och var tvungen att lämna butiken pga en annan kunds stinkande parfym.

Smaken av den la sig på min tunga! Andningen blev tung. Läpparna sved och känslan satt i flera timmar.

Det är verkligen vidrigt när det händer. Många av de ämnen som jag och många andra reagerar på är visserligen godkända, i små mängder, men vi som blivit överkänsliga reagerar ändå.

När skiten sitter på andra. Eller används i tvättstugan som ångorna stiger ifrån, rakt in i mitt öppna fönster.

Colgates sköljmedel är bland de värsta bovarna. Speciellt de där med Aroma Therapy i namnet.

Hello Kitty har en serie för barn, små flickor främst. Innehållandes hormonstörande ämnen. Nice!

BodyShop som framställs som naturliga har massor av parfymer och konserveringsmedel och parabener i sina produkter.

Deras och andras lotioner har granskats, resultat i länken.

Jag har skrivit om problemet förr. Jag har också varit i kontakt med Colgate om saken. De skickade en massa varor.  Tandtråd, tandkräm(som jag inte kan använda pga nåt ämne i det), tandborstar. Inte vad jag ville direkt. Ville ha svar på varför de använder allergiframkallande medel i sina sköljmedel. Det fick jag inte.

Tydligen är det här ett växande problem. Man blir överkänslig plötsligt efter att inte alls ha reagerat tidigare. Antar att teorin om att en viss nivå av exponering   tippar över skalan är riktig.

Vad har du i dina skåp? I form av kemikalier.

Kommentera

