Dagens svampar, i bild

Så då är alltså Västeråsgurkorna skivade i saltlag. Där ska de ligga i 24 timmar, sedan kommer steg två.

Svampen är omhändertagen.Sådana här hittade vi, Bara några av varje sort finns på bild.

Dagens svampsorter

Kallarna tunt skivade, lagda på tork i köket. På ramar mannen i mitt liv snickrat tidigare och med en liten rumsfläkt igång i närheten. Så fukten avdunstar och de torkar fint.

små Kallar, Karl-Johansvamp/ Stensopp

Några Karl-Johansvampar, de större och en del fötter blandade jag med Tegelröd björksopp. Skar allt i mindre bitar och lär fukten avdunsta i torr stekpanna. De ligger nu i påsar på väg till frysen. Håller sig länge, då de är utan fett och innehåller lite vatten bara.

Mandelriska

Mandelriskorna stuvade jag med dill och grädde. Skurna i små bitar, stekta i smör, länge, först. Mums på macka eller till fisk. De smakar lite åt skaldjurshållet.

Skogschampinjonerna stekte jag i smör, godast så.  De rodnar när man skär i dem. De ska ätas någon av de närmaste veckorna men inte denna. Därför är de på väg in i frysen också.

Stolt Fjällskivling

Och den fina knoppen, Stolt Fjällskivling, den ligger i smala remsor på tork den också. Plockad enligt metoden, STOPP! stanna, svamp!

Han stannar, jag springer och hämtar. De växer ofta på branter, sandiga skogs slänter mot vägen.

Någon kantarell hittade vi inte idag. Men väl Narrkantarell.

Falsk kantarell/Narrkantarell

Ett gott dagsverke på första semesterdagen. Och Boman ska lägga sig på soffan med en finsk Olvi i handen. Hålla på etiketten tänker jag, inga glas här inte.

2 responses to this post.

  1. Hittade din blogg av en slump.
    Oj vad avis jag blev på de fina Karljohansvamparna du hittat.
    Här finns inte en enda (jag bor i södra dalarna), jag hoppas de kommer. Jag plockar ”bara” kantareller om dagarna, det finns i varierande mängd. Massor på sina ställen, betydligt sämre på andra.
    Jag har sett att folk torkar sina gula, medan jag alltid hört att det inte går (de blir visst beska), vet du nåt om det?
    Fortsatt lycka i svampskogen!

    Svara

    • Du är välkommen! Kanske kommer Kallarna hos dig också snart. Här är tyvärr de flesta angripna av larver eller soppsnylting. Man får vara snabb för att hinna före. Men det blir väl bättre, man får kolla svampen noga bara.
      Provade att torka kantareller, de gula, förra året. Bara riktigt små. De blev så där. Tar evigheter att blöta upp och är faktiskt lite beska. Passar bäst i grytor då. Så numera får de gå i frysen. Torkar annars det mesta, anars skulle frysen bli överfull.

      Svara

Kommentera

