Svamprapport

Tomt, trist…

En kantarell och en Citrongul slemskivling på ett par timmars vandrande i riktigt bra svampskog. I vanliga fall. Alltså, det fanns ju svamp, men inget jag vill ha.

Karl-Johan svampar som såg ut som spetsgardiner. Fullständigt perforerade av larver. Fårticka, som jag inte äter annat än i nödfall. Det är det inte än, frysen har ett bra förråd av svamp sen förra hösten och de håller sig bra där. Jag har också torkad svamp sedan förra hösten, rätt mycket faktiskt.

Det finns också en del sådan svamp som inte lämpar sig till mat, som en del flugsvampar och små skivlingar av olika sorter. Slemsvamparna börjar komma. Hoppet om svamp är inte ute.

Rapporter om vad som hittats och var det hittats finns på Svampguiden. Där kan man skriva in län och månad och se vad som rapporterats in. Allt kommer ju inte att ses där, men en tendens kan man få se. Ifall det är helt kört eller om man kan behålla hoppet.

Idag blir det inga svampar, möjligen någon skumsvamp då. Ska möta vännen Sirpa och roa mig en stund. Mera om det sen, kanske.

2 responses to this post.

  1. Verkar var ett dystert svampår i dina trakter.. Här finns det rätt bra..men inte såna mängder som vissa år..o en del skogar e märkligt svamptomma.. Jag hittade en skum svamp igår som jag tagit foto på o lagt upp på bloggen..kan du kolla vad det e när du har tid.. Ha en bra dag..kram

    Svara

  2. Så där, nu har jag varit hos dig. Ger inte upp hoppet än, svampen kommer nog. Jag plockar ju rätt många sorter så helt utan blir vi inte.

    Svara

Kommentera

