Slut på friden

Eller i alla fall på semestern. Imorgon börjar arbetet igen. Inte mig emot, har bara rätt mycket annat, också.  Ska påbörja arbetet med bokkassarna. Före arbetspasset måste trådgårn få sig ett snabbt besök, komposthinken behöver tömmas, potatis tas upp till helgen och gurka kollas/plockas.  På torsdag kväll kommer en god och efterlängtad vän på lite längre visit. Medföljande är en lika efterlängtad pälsboll. Godis är inhandlat, så klart. En annan god vän kommer till stan på fredag och på något sätt ska jag hinna träffa henne också. Mannen jobbar hela helgen så han klarar sig själv.

Arbetshelg väntar så skogen får nog vara. Om inte jag tar en sväng dit med vovven. Ska dessutom träffa en av de personer som jag är kontaktperson för. Liten återbetalning för den omsorg jag fick när jag var allvarligt sjuk, då för länge sen. Många är ensamma och alla behövs. Inte är det något man gör för pengar precis, när ersättningen täcker fika och möjligen bulle till.

Ser att många söker på hur man hittar svamp, mest kantareller och Karl-Johan. Jo, man lär sig i vilka miljöer de svampar finns man letar efter. Vissa sorter gillar blåbärsskogen, andra hällmark.  Jag följer näsan, känslan för var saker växer och när jag hittat något så letar jag runt. Mycelet, själva svampen, finns ju i jorden och det vi kallar för svamp är fruktkropparna av den. De kommer ju upp lite varstans i mycelet. Så att Herr Kantarell står där med hela familjen stämmer, lite iaf.

Plockade  en hel massa Sandsopp igår, fast jag bara skulle in i skogen lite och ”råkade” ha korgen på armen. Helt ny skog var det, hoppade in där pga ett  litet trafikstopp. Ställde bilen på ett bra ställe, utanför vägen. Klättrade uppför en brant, in i stenig skog med berghällar övervuxna med mossa. Bättre än att sitta och svära i kön.  Såg en sandsopp, gick dit och runt om där i mossan fanns de små, de där som jag vill ha. De stora tar jag inte, de får stå kvar och spora av sig. Tittade upp när jag var klar, siktade nästa stora sopp och så vidare. Sen tog tiden slut, skulle ju hämta mannen från arbetet. Dagen har gått åt till ärenden och faktiskt shopping! Hittade de där kängorna jag vill ha, jippie! I första skoaffären jag tittade in i.  Tänderna är nyputsade, dammråttorna ihopjagade.    Sopparna  från igår är nästan färdiga i torken.  Degen står på jäsning så vi får nybakt till frukost. Disken är i maskinen, mannen på soffan. Friden är åter;-)

Kommentera

