Koll på Fakta

Hur var det nu, vem kan man lita på?

Statistik kan man manipulera,  det lärde jag ut  till mina elever för många år sen.  Allt beror på hur man väljer underlaget och resultatet. Så gör nu  Maria Wetterstrand. Se på Faktakollen inför valet. Mycket intressant läsning, inte bara om miljöpolitik.

Att rösta på Mp´s politik är att skicka oss tillbaka till häst och vagn tiden.

Verklighetsfrånvänt att inbilla sig att man kan stänga fabriker  en vecka för att spara el, för att sen köra nästa. Det tar veckor för tex ett pappersbruk att komma igång efter ett totalstopp. Att köra matvaror och annat i T-banan på natten. Vad mer… har hört så mycket galenskap så jag storknar.

Sverige är inte bara Stockholm, Malmö och Göteborg! T-bana finns som tur är inte överallt.

Det stora felet med Stockholm är allt vatten, samtidigt  är det vattnet som gör stan vacker. Man kan gå under eller över vatten men fram måste vi.

Utan bilen stannar Sverige, utan vägar stannar bilarna.

Utan bilen stannar Stockholm också. Få har sina arbetsplatser och hem nära varandra. Ännu färre så att de kan åka kollektivt, beroende på antingen linjedragning, tokiga busstider eller arbetstider utanför 8-17. Som mina tider. Och så många andras. Jag skulle inte hinna varken le, skratta eller älska utan bilen.

När jag berättar för bekanta norröver om en resa på säg 5-6 km som tar bortåt en halvtimme så garvar de rått. Man går 5 km på en timme, men det är inte alltid möjligt här heller.

Utan förbifart stockas Essingeleden igen, den  byggdes ju för 60 talets trafikintensitet. Med beräkning för ökning men inte för dagens trafikflöde. Alla som ska förbi Stockholm måste ju passera där, såvida de inte kör omvägen runt Mälaren.

Från 60-talet till idag har Sveriges befolkning ökat massvis, därmed också behovet av transporter. Av mat och andra dagligvaror, bara för att ta en bit.

Hur ska Maria klara det men T-bana och bilar som inte får ge utsläpp? Elbilar finns inte ännu i tillräcklig mängd, de är för dyra för vanliga människan(utan bidrag, som ju också ska betalas av någon) och för den delen, de tar också plats på vägen.

4 responses to this post.

  1. Intressant. Vad menar du vore det bästa sättet då? Något förslag?

    Svara

    • Vi måste nog ha lite av varje, el där det funkar tills det är utvecklat i billigare, mer praktisk inriktning och även för tyngre transporter. ”Normala bilar” behövs länge ännu och för att minimera miljöpåverkan kan de inte tillåtas stå i köer. Små städer överallt har förbi farter, det bör även en liten håla som Stockholm ha. Ingen kan leva vidare med sårbarheten som en enda led förbi denna stad ger. En lastbil på tvären stoppar all vägtrafik mot och förbi Stockholm!
      Utvecklar nog detta vidare, måste till arbetet nu.

      Svara

  2. Posted by Hillan on 09 september 2010 at 16:51

    Intressant. Samtidigt är det många utanför storstäderna som klarar sig bra utan bilen också. Alla har inte möjligheten att ta körkort eller har råd med bil (jag till exempel). Det är ju faktiskt inte alla som skaffar bil det första man gör när man flyttar hemifrån. Jag säger inte att folk ska sluta åka bil, det tror inte jag fungerar i praktiken, men vi måste vara öppna för andra typer av sätt att ta sig fram också. Själv cyklar jag i stan och tar tåget om jag ska ta mig till en anann stad och det fungerar bra.

    Svara

    • Det är ju så. Om man kan så tar man inte bilen, men denna stad är uppbyggd så att det i så fall tar flera timmar åt båda hållen, som för mig. Vilket mitt liv inte tillåter. Jag cyklar gärna eller går när det är möjligt. Ska flytta snart så det bli gångavstånd till arbetet. men då behöver maken o andra sidan bilen om vi ska hinna ses alls. Hans kommunikationer faller med flytten. Men vi flyttar till hus;-)
      Om vi kunde lät vi den stå, för det kostar en del.

      Svara

Kommentera

