Finska riskor

Har plockat bortåt tio kilo riskor idag. Inte bara jag, mannen i mitt liv var med också. Saknar ju svamphund så…

Han är bra på att hitta kantareller men dålig på markera. Han blir bara tyst och försvinner i skogen en stund så jag får vissla för att hitta honom igen.  Jag är den som irrar kors och tvärs efter näsan och svampen och är kanske den som ”kommer bort” från honom. Jag hittar lite fler sorter, så han fick den stora korgen, jag två små. Sorterar redan ute i skogen, kantareller och sånt i en, riskor i den andra. Tömde min ena i hans efter en stund. Ropade sen på honom så fort det var mycket på ett ställe, så kom de i rätt korg på en gång.

Förutom det så fick vi ihop en massa kantareller, några fina kallar(som blev sås med lök och grädde till middan), blek taggsvamp, nån sandsopp, svarta trumpetsvampar, trattisar som kommer stort nu, blodriskor och någon kremla (vet så klart vilken), menar enstaka kremla.

De där riskorna lägger jag i blöt i kallt vatten över natten, lagom kyligt för det på balkongen nu. Kokar den i morgon bitti och saltar in. Då står de sig fint till nästa säsong, om det blir kvar så länge.

Sen när de ska tillagas så blötlägger jag dem i kallt vatten för att få bort överskotts saltet, smakar att det är lagom och lagar mat på dem som vore de färska. De är mycket goda till sås, pajer, omeletter eller bara stekta rätt upp och ned i smör, med lite lök.

Eller min favorit, svampsallad. Man tar en rejäl näve avsaltad svamp, hackar det rätt smått, hackar en gul/röd lök efter smak, häller allt i en skål, duttar på dill  efter smak och en liten burk creme fraiche eller smetana (gräddfil i nödfall).  Rör om och serverar till kötträtter eller vegetariskt eller brer på macka.

Svampguiden idag var det en tråd om vad man ska tänka på i svampskogen som nybörjare. Jättebra ide!

6 responses to this post.

  1. Jajajajajaaa saltade riskor..i år äntligen har jag vågat mig på det..o provsmakat oxå..lite på en macka..barndomsminnena flödade,,jisses så gott.. Pepparriskorna e jag någorlunda säker på,,men tallblodriskor blir jag inte klok på..står o vrider o vänder på dem o blir bara osäker..

    Svara

    • Blodriskorna steker jag i smör, sakta och länge, sen får de sällskap av lite lök och åker på en macka. Vi har så lite av dem här, se.

      Svara

  2. Funderade vidare..hmm har för mig att pappa gjorde nån form av inläggning med lök o pepparriskor i glasburkar..eller minns jag fel..nåt du har nån erfarenhet av..

    Svara

  3. Mysko prylar det finns numera. Käringen börjar bli gammal:-) Eller så har någon kommit på ännu ett sätt att tjäna pengar.
    Det finns nån mix i påse som heter så där. Hade inte sett eller hört om den. Behövs inte. Ättikslag, som till gurkor, kryddor, det räcker.

    Svara

Kommentera

