Boman är rasist

Det sägs på sina håll att Boman är rasist.

Nå, vet inte om jag håller med om det.

Hmm, ska vi se… Är gift med en för mig utlänning, han är svensk. I min släkt har vi svenska och finska efternamn om varandra, fast alla talar finska, ursprungligen. En av mina urfäder hette Petter Blek, han fick det namnet när han blev soldat, som brukligt var på den tiden . Hans finska namn kunde nog inte befälen uttala.

Mitt barn är en blandras, liksom jag själv. Har en rysk farmors farmors… från mitten av 1600-talet.

Jag har vänner, grannar och kollegor från alla håll i världen.

Har vänner med diverse diagnoser, både bokstäver och annat. Normalstörda och andra. Vänner som föddes med gener de inte gillar, vänner som gillar samma sort som de själva. Vänner inom alla religioner och helt oreligiösa.

Big deal! Det är människorna jag gillar.

Det jag inte gillar är fanatiker, av vilken sort de månde vara. Eller flockmentalitet, att göra något för att andra gör det. Vägrar alla kampanjer. Eller mobbing, har varit utsatt själv.
Jag kan en hel del om världshistoria, även det som förtigs i Sverige. Därav min aversion för vänstern. Och ultrahögern.

Teknikern och skeptikern i mig plockar isär och undersöker. Allt.

Vägrar att låta mig utnyttjas, tex att genom fackavgiften stödja ett politiskt parti.

Däremot hjälper jag gärna den som behöver, vän eller  inte vän, ännu. Obekanta är bara vänner man inte känner, än.

Oroar mig inte heller speciellt för det nya riksdagspartiet.

Debatt friskar upp och rensar luften. Att blockera dem är fegt.
Och göder de mörka krafterna. Då kan de säga ”vad var det vi sa..” Konspirationsteorierna flödar redan.
De valdes ini demokratiska val. Det måste man respektera.
Vare sig man gillar deras åsikter eller inte.

Jag respekterar  din åsikt och är beredd att försvara din rätt till den.

Jag behöver bara  inte dela den.

Tja, avgör själv, kanske är jag rasist ändå.

Kommentera

