Nine to five

Var i skogen klockan nio i morse, kom hem klockan fem i eftermiddags.

En full arbetsdag med andra ord. Mina arbetstider blev omkastade, så jag fick en dag i skogen. Tackar! Även om det inte var för att jag skulle få fritt det blev så. Jobbar 07 imorgon till 08 på måndag istället.

Svamp ja… En full jättekorg, en full normalstor korg och en papperspåse(men innehållet i en normalstor) i ryggan. Kaffe och mackor var så klart med. Och vatten. Och kamera, fast den har jag inte laddat ur än.

Har rensat svampen, lagat matlådor, hämtat gubben och sånt.

Nu ligger både trattkantareller, svart- och rödgul trumpetsvamp på tork. Kantarellerna är dels i magen på maken, dels i hans matlåda, och till stor del i frysen. De bleka taggsvamparna är avångade och står på kylning inför frysning. Blodriskorna blir min lunch imorgon. Åt upp de fåtalet sotvaxingar jag hittade, stekta på macka, när jag kom hem.

Dagens klo blev en riktig skrämselhicka.

Satt och plockade kantareller i tysta skogen.  Inte ett ljud mer än lite vind och småfåglar. Plötsligt kom något fram till mig, såg bara skuggan i ögonvrån, studsade upp  och skrek till. Det var en liten vovve som tittade förundrat på mig. Matten kom springande och ursäktande. Skämdes. Jag alltså.

I den skogen har jag snubblat på vildsvin de senaste gångerna, rätt nära där jag var.  Har haft dem på nån meters håll bara och de är inte att leka med. Reptilhjärnan sa åt mig att det var ett svin som kom.

Det var den sötaste hund jag sett på länge! Liten och kelen, matte behövde inte alls skämmas för att han var lös. Vi fick en gosstund, vovven o jag.  Matte och jag pratade lite svamp.

4 responses to this post.

  1. ALLA pratar svamp.
    Jag fattar det inte, skullee väl bidra jag med – men jag hittar ju aldrig nån!

    Dessutom så otroligt osäker på sorterna så det med svampplockning hoppar jag över. Men gärna en tur till skogen 🙂

    Dock blir det inte av, nu då jag inte har nån vovve.

    Kraaaam och hälsa Gubben
    Tuija

    Svara

    • Hej vännen! Oh, kan inte du komma och hälsa på snart? Saknar! Massor!
      Som du kanske sett så håller vi på med flytt. Har köpt hus. Har snart massor med plats. Och jätte lite tid för utflykter just nu.

      Svara

  2. Hej! Så ni står också inför flytt, puh puh, det är så skönt att den är över. Nu åkte ju jag på både halsfluss och lunginflammation dagen efter flytten så här går det mycket långsamt med upplockning och annat. Men…det orkar jag inte bekymra mig över. Jag är mer bekymrad över att nu när jag äntligen är frisk kryllar skogarna av de förhatliga älgflugorna, jag vägrar plocka dem ur skallen ett helt dygn efter en promenad! Så just nu går jag hellre på byvägarna och låter svampen stå kvar…Sotvaxing är en favorit, tycker den är jättegod även om jag sällan hittat större mängder.
    Kram från nya pörtet

    Svara

    • Usch, avskyr verkligen de krypen. På vissa håll är de många här med, i andra skogar knappt någon. Köpte en sån där mygghatt på Jula. Man ser lite sämre men inga kryp kommer åt håret eller ansiktet.
      Plocka lugnt, bara sakerna är under rätt taks å löser det sig. Hälsan ska man vara rädd om.
      Vi köper svärföräldrarnas hus, så det är lugnare. De kan ha grejor kvar tills de ser vad som får plats och vårt får ändå plats där.
      Lycka till i nya pörtet!

      Svara

Kommentera

