Nya läroplanen

Äntligen tar man tag i det kaos som rått i skolan sedan Perssons pack förstörde den. Man tog bort betyg och lät eleverna bestämma, i stort sett.

Nu skall båda antikens och medeltidens historia åter ingå i studieplanen. Kristendomen ska ges den särställning den faktiskt har i vårt samhälle.  Att ha undervisas om innehållet i de andra stora religionerna har inte skadat mig, tvärtom. Så att det nu sätts på papper även i den Svenska skolan glädjer mig.  Man behöver inte vara troende för att påverkas av religionerna.

Det man känner till är man inte rädd för.

Vi firar jul och andra helger, sprungna ur kristendomen. I och för sig är de traditioner starkt färgade av traditioner från Asa-tiden, som kyrkan vid sitt inträde i Norden försökte kväsa. Man rev tempel och offerlundar, som man gjort överallt i världen. Byggde sina byggnader ovanpå de gamla grunderna så folk kom till samma, välkända ställe, med nya gudar.  För att få en plats i samhället för sina ritualer lät man folket behålla en del av de tidigare. En del senare traditioner som kommit till av praktiska orsaker.

Inte tror jag att det åts speciellt mycket skinka i Jerusalem för så där 2000 år sedan. Däremot vid Midvinterfirandet här i Norden.

Inte heller ägg vid påsken  som vi gör. En tradition som hänger ihop med fastan före påsk(införd av kyrkan under medeltiden) när man inte fick äta ägg heller och faktumet att hönsen börjar lägga ägg när vårljuset återkommer. Så det fanns ett överskott lagom till påsk.

Hur som, tror jag på att vi behöver veta varför våra traditioner ser ut som de gör.  De som tillhör andra religioner får undervisa sin barn om dem. Barnens uppfostran är och ska vara föräldraansvar. Skolan undervisar men uppfostrar inte. i Min värld.

Kraven ökas både på lärare och elever, vilket jag gillar.

Utbildningsdepartementet har bra info på sin sida.

Skolverket bestämmer vad lektionerna ska innehålla, inte den enskilda läraren. Nationell likhet är bra. Om eleverna ska kunna tävla på samma plan är det viktigt att betygen är satta på samma grunder.

Lärare utan tydliga mål kan inte undervisa elever som inte heller har mål. Får man veta att man ska ”forska” inom ett ämne, som våra ungar fått göra,  men inte får gränser satta så blir uppgiften omöjlig. Liksom betygsättningen.

Möter många unga idag som inte vet det minsta om vår historia, bland andra våra två juniorer. Man har inte lärt sig något i skolan om varför världen ser ut som den gör. Kan man inte sin historia kan man inte staka ut vägen framåt heller.

Många unga vuxna idag gick i skolor där ingen vuxen tog ansvar för ordningen. Kaos rådde. Slutresultatet är att många fick inte den hjälp de borde fått och betygen, om de klarade det, är därefter. Har de ork läser de upp betygen, annars är det rätt kört. Har de tur fattar de att man inte kan hålla på som i skolan när de kommer på en arbetsplats, annars är loppet kört.

Undervisade tillfälligt på en gymnasieskola, och vill aldrig mera göra det! Den arbetsmiljön är inte möjlig att arbeta i, varken för elever eller för lärare.

Nu ser jag fram emot att man återinför studentskrivningar. Endast i Sverige  kan man ”ta studenten” utan att göra slutprov.  Det är bara att köpa sig en mössa och skråla efter att ha suttit av nio år i skolan. Till och med om man inte kan läsa eller skriva. Det är att förminska våra ungars värde i samhället och övriga världen.

Hur ska de kunna tävla med målmedvetna studenter som avlagt prov och visat vad de kan?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: