Äter du det här?

Tillverkningskedjan för margarin

Bilden är från sidan Matfusket. Mera info finns där. Sidan rekommenderas varmt.

Bilden illustrerar hur man tillverkar margarin. Det som tex Unilever kallar för Becel och säljer för dyra pengar.

Palmoljan transporteras till Sverige i fartyg som tidigare tex transporterat råolja, bensin eller lösningsmedel,  i samma tankar.

Kemikalier tillsätts i reaktortankar varefter man får ett raffinerat industrifett. Det är en brun illaluktande smörja.

För att vi konsumenter ska vara beredda att äta det tillsätts konstgjorda aromer och färgämnen i den del som går till mattillverkning.

Av det görs bla tvål, färg,  margarin, hudkrämer, läppstift. Det används också på industribagerier, i småkakor etc. Då kallas det för härdat vegetabiliskt fett.

Läs mera om tex Unilevers produkter hos Kostdoktorn.

Ingenting kan få mig att betala för det, än mindre att äta det.

Bojkotta Becel

2 responses to this post.

  1. Hej, jag blev förvånad över responsen då jag skrev om Becel i bloggen. Det verkar som margarin och smör engagerar många. Har också läst en hel del och kan helt hålla med dig. Dessutom borde ju medicinen jag äter räcka för att sänka blodfetterna, men jag vill framför allt lyssna till läkarens råd. Läser just nu Supermat, en riktigt bra bok, där får man många tips om bra livsmedel för hjärta och kärl.
    Hoppas det gick bra med din pappa, åderförkalkade blir vi ju alla i någon mån förr eller senare men man hoppas ju man slipper få ärftliga åkommor vilket är vad jag tyvärr drabbats av. Tydligen har vi finnar högre blodfetter än svenskar sa min doktor på akuten.
    Ha nu en bra vecka, ingen snö i sikte, jag längtar!

    Svara

    • Det är ju många inom vården, speciellt dietister som rekommenderar den. För att de går på kurser betalade av Unilever. Min svärmor, med lever skador efter felmedicinering, hjärtfel och diabetes fick rekommendation att äta den! Svärfar med hjärtfel och högt kolesterol tro stenhårt på allt som sägs på TV även om det är reklam. Helt galet och bara en man i vit rock kan få honom att ändra sig, tyvärr.
      Lite längtar jag efter snön också, efter ljuset, men helt inte just nu.

      Svara

Kommentera

