Vinterfrost

Rimfrosten ligger tjock. Just nu, just här snöar det stora lugna flingor.

Allt är tyst ännu, inte ens fåglarna har vaknat än.

Haren skuttade förbi i trädgården för en stund sen, när jag såg efter om fågelbordet behövde fyllas på. Tyst på mjuka tassar. Lugnt.

Ska ut i det vita om en stund. Går till och från jobbet. Så här tidigt ser jag djurens spår i snön. Före alla andra vaknat och stökat till det.

Vi har en räv i området som jag brukar se spåren av. Några katter, harar, ekorrar, någon av de små mårddjuren, vilken vet jag inte än och de irriterande rådjuren. Söta att se på men en pest för den med trädgård.

Om jag  har tur får jag se ugglor och även berguven som bor här på berget.

En bra början på dagen, man är varm och uppe i varv när man kommer fram.

Kommentera

