Koka rödkål och annat juligt

Kom nyss från arbetet.

Ska koka rödkål och göra finsk morotslåda idag. Och svampsallad och svampbollar. Och baka av piroger och lite annat.

Någonstans under dagen ska en julklapp överlämnas och svärföräldrar besökas.

Och handlas färdigt. Har inga korngryn hemma till svampbollarna och kristyren till pepparkakshuset saknas också.

Skulle jag inte hinna allt gråter ingen, här är ändå tomt för vi arbetar båda. Men äta ska man ju ändå. Så maten måste fixas, nu eller senare.

Visst ja, skinkan. Köpte en liten på dryga 2 kilo bara.  Svensk Piggham, som förhoppningsvis har lite bättre grishållning än oidentifierbara grisuppfödare. Nu ligger den i kylen och tinar och ska ugnsbakas senare. Frågade just maken hur han vill ha den, han som är den enda här som äter sånt. Förra året testade jag att koka den i äppelcider, det var uppskattat också.

Den där morotslådan har lika många recept som det finns familjer som lagar den. I vår har man ca 1 kilo morötter som grovskärs och kokas i lättsaltat vatten. Mosas och blandas med 1½ dl grötris som kokats i morötternas kokvatten i ca 10 minuter. Sen tillsätter man en nypa muskotblomma, inte nöt, 2 ägg, lite salt och en skvätt grädde. Smeten ska vara som en lös gröt. Man smörjer en ugnsform och häller smeten däri, strör på lite ströbröd, klickar på smör, inte margarin! Och så skjuts in i ugnen på 175 grader i ca en timme.

Rödkålen kokar jag av ett halvt finstrimlat rödkålshuvud, ett syrligt äpple, en liten lök, några kryddnejlikor, lite sirap och svartvinbärssaft och en skvätt ättika. Ska inte kokas sönder utan ha lite tugg kvar, då är det godast, enligt min smak.

Den andra halvan blir en fräsch sallad någon dag. Med apelsin och russin, och/eller nötter, lite grönt och en syrlig dressing.

Svampbollarna och salladen har jag recept på någonstans på bloggen. Hittas säkert via sökrutan. Dem lagar jag ”ur huvudet” själv.

Fåglarna ska också få sitt. Kärven står i hallen, påsarna med nötter likaså. Alla fruktkärnor åker ut till fågelbordet, för nötskrikan och stenknäcken gillar dem. Äpplen ska bitas och läggas ut. Lite kokt ris som blev över från morotslådan ligger i en skål och väntar.  Ister lägger jag ut, och de vanliga fågelfröet.  Mosade talgbollar är uppskattat.  De får skinksvålen också. Om ingen annan tar den så vill nog skatan ha den. De får inget annat salt så det klarar det.

Så syns jag inte ute på nätet vet du varför. Jag är på arbetet.

Ha en fridfull jul!

Kommentera

