Dags att kasta tuggummit då

Fast inte i naturen, där ruttnar det aldrig pga ett ämne i det. Polisubtylene.

Läste, tyvärr, på Matfusket.com om tuggummi och fick lätt avsmak.

Nyhetsbrev nr 5 berättar om innehållet i dem. Ick! Det får vara sluttuggat här!

Av ämnen jag inte skulle ta i med tång har man skapat ett medel som rekommenderas av tandläkare. För att det också innehåller ett bakteriedödande sötningmedel, xylitol. Som i sig kan ge oss njursten.

Det minst farliga ämnet är väl gelatinet, som jag som veggis håller mig borta från. Tillverkat av gamla klövar, hudar och slaktrester som det är.

5 responses to this post.

  1. Vad roligt att du gav dig till känna hos mig så att jag hittade dig😀 ! Alltid roligt med lite nya input…

    Angående tuggummi… ja svårt när det är så ”bra” när det är så vidrigt… Har faktiskt tuggat mycket mindre sedan jag fick redan på vad tuggummi innehåller men fortfarande åker ett tuggummi då och då fram. Vad ska man göra?

    Svara

    • Har ju smugit hos dig då och då, utan att lämna skriftliga spår efter mig:-)
      Känns kymigt med alla dessa kemikalier, för mig får tuggummit vara. Nog för att vi alla dör en dag men jag vill ändå inte bli en miljöfara den dagen.

      Svara

  2. Hoppas saffransrisotton blir bra! Här hemma var det en höjdare iaf😀

    Appropå tuggummis bra effekter så kanske man kan ta en flourtablett istället? De är det ingen som kan spotta ut i tid och otid med noll respekt för naturen och tänderna blir glada hur som helst…

    Svara

    • Bra ide, fast jag kommer att sakna själva tuggandet. Vilket nog botas när jag tänker på vad jag slipper få i mig, vid närmare eftertanke:-)

      Svara

  3. Bevare mig väl, sluttuggat här också men jag tror jag har tuggummi och snus att tacka för mina friska tänder. Inte ett enda hål på flera år.
    Finns det inga ekologiska tuggisar?

    Svara

Kommentera

