Det ska jag laga dag!

Spenat med kikärter. Det heter nåt jag glömt bort på spanska, åt mycket sådant när jag jobbade där. Det äts till vardags med bröd och fanns med på Tapasbordet också. Jag äter gärna gubbens hembakade Foccaccia till.

Har inget recept direkt, öser bara ett paket fryst eller färsk sköljd spenat, beroende på tillgång, ned i grytan där jag hettat upp lite olivolja. Kastar i ett par finskurna lökar av valfri färg. Rör om en stund och öser sen ned två burkar kokta, avsköljda kikärter, lite grönsaksbuljong, mycket krossad vitlök,  rätt mycket spiskummin, lite chili och svartpeppar. Sen får det puttra på låg värme tills det är dags att äta. Kollar bara saltet före servering, ibland får man öka lite på det. Det ska vara riktigt sönderkokt och gojsigt. Jättegott dagen efter också. Om det blir något över.

Näringsmässigt bra mat, miljömässigt också och gott! Fick dock inte godkänt på miljömats beräkning. För lite av det ena och för mycket av det andra.

Miljömat kan man själv näringsberäkna sina måltider. Praktiskt!

Man får också närings- och miljökommentarer på sitt mål. Om man vill veta.

Man ska nog inte stirra sig blind på siffror, man äter ju förhoppningsvis flera måltider under dagen och balanserar upp de olika näringsämnena då.

Det recept jag räknade på(nedan)  innehöll enligt beräkningen för mycket fett , proteiner och energi och för lite kolhydrater.

Räknade på skoj på ett recept jag snott från Arlas sida. Abborre med pepparrotssås. Mums!

Då blev siffrorna så här:

Näringsämne Mängd Rek. mängd
Energi 1590 kcal 625 – 875 kcal
Protein 147 g 19 – 38 g
E% protein 37 % 10 – 20 %
Fett 43 g 21 – 29 g
E% fett 25 % 25 – 33 %
Mättade fettsyror 26 g Max 9 g
E% mättat fett 15 % Max 11 %
Kolhydrater 151 g Min 84 g
E% kolhydrater 38 % Min 47 %
Fibrer 18 g Min 9 g
C-vitamin 211 mg Min 22 mg
Folat 366 mcg Min 120 mcg
Järn 9,4 mg

Zink 10,2 mg Min 2,7 mg

Kommentera

