Ledig dag, pyttsan!

Väcktes före 06, maken måste till arbetet och eftersom jag bokat bilen så var det bara att pallra sig upp och skjutsa. Hemma igen efter nån timme, fika +  besök hos mina favvisar på nätet. Har ju inte haft alla adresser även om jag kunnat låna en dator ibland.

Tvättade. Jisses vad tvätt det blir på dryga två veckor borta! Vinterkläder, juh. Många lager utekläder. Arbetskläder, inklusive träningskläder. Vi har minsann inte fått lata oss precis. Långa dagar blev det.

En maskin tvätt går nu och en till väntar.

Fast det var mera likt vår där vi var. Trots kall och hård vid så kändes våren. Barmark, fågelkvitter och sånt. Plusgrader, flera stycken, 8 som mest. Försökte få med mig dem, men här var det snö:-(

Rusade iväg för att möta en person som bokat in ett besök i Antarktis kl 11. Som tur var bara på film. Men han och biljetterna skulle vara hämtade 10.30 senast. Vi hann.

Trevlig film med hissnande scener där man flög över isen eller var långt under isen. På Cosmonova. Leopardsäl, Kungspingvin och den lilla Adelainepingvinen( om det var så den hette) Den lilla från ”Dancing feet” iaf. Och så ett gäng forskare.

Nice lunch men fy sånt pris. 89:- för en fiskgryta, utan kaffe till och med. Laxen kostar ju runt 50-lappen kilot för hel fisk, bara.

Hann med att shoppa loss på Hornback men sonen också, efter allt det andra.  Han behövde lunch och jag fika. Köpte lite växter på Plantera också, lite nytt vårgrönt piggar upp. Och så fick han en bunt tulpaner med sig till boet.

Saknade. Vi sågs ju senast för en månad sen, nästan.

Handlade hem allt som saknades, grönsaker främst. Och lax. Och tapas till kvällsmat.  Vinet står framme.

Har saknat att själv fixa till mat, har ju haft allt serverat under resan. Fördelen är att slippa diska, nackdelen att jag vill ju välja själv, inte få en rätt på tallriken. Men så är det att vara den enda laktosintoleranta fuskveggisen på bygget. Sist fick jag fisk varje dag, nu bara två gånger totalt.

Nu väntar mannen i mitt liv på att bli hämtad, eller om en stund iaf. Så därmed är dagens avsnitt avslutat.

4 responses to this post.

  1. Välkommen tillbaka! =)

    Jag vill också åka på tjänsteresa.. i en typ ett år eller så😛
    Fast å andra sidan skulle jag sakna ungarna sjukt mycket efter bara några dagar… så det skiter sig där.

    Kram vännen!❤

    Svara

  2. Mm,kanske det, men vill du jobba tio dagar 07-21 + jour varannan natt också(då man kan bli väckt ofta eller inte alls) ? Sen tre timmars vila. Direkt på det 5 vakna nätter då man försöker sova dagtid i ett hus fullt av vakna aktiva och bullriga människor. Sova i främmande säng, ensam på främmande ort.Äta det som läggs på tallriken, på bestämda tider, aldrig någon valmöjlighet. Arbetar man natt så missar man maten, om man lyckas sova. Inga extra fika där inte.Ingen tid att gå ringa den man tänker på, eller ta emot samtal.Så pass lyhört att prata i telefon på rummet är uteslutet, även efter arbetstid.Ja om man inte vill att grannarna ska höra varje ord i alla fall. Låter jag lite bitter? Är det, var inte meningen jag skulle behöva stanna så länge men personal saknas, igen.

    Iofs kanske det vore ren semester jämfört med att fixa allt runt alla ungar, hem o hushåll. Men jag byter gärna med dig, ett tag i alla fall. Har bara inte råd att bli sjuk just nu, så jag håller mig hemmakring.

    Svara

  3. Så du är hemkommen nu. Måste vara lite besvärligt att vara laktosintolerant och vegetarian när man ska äta ute under längre period. Jag äter numera grönsaker och fisk i veckorna när jag är ensam till middan, sen festar vi till på helgerna med något smarrigare. Fast fisk äter vi ibland då också, tycker synd om maken som får nöja sig med fast-food de flesta dagar. Han vill ha mat vid 4-5 tiden då han är ute o jobbar o då serveras inte längre dagens. Idag blir det omelett i pörtet
    Kramen

    Svara

    • Jo, lite knöligt är det. Tyvärr är förståelsen för vad man då kan äta inte så stor. Har som exempel serverats Sweet & Sour chilisås till precis alla rätter under en vecka, från lax till sallad. Den som inte äter vegetariskt tänker sig det som jättekrångligt, fast det är ju inte så. Är man sen intolerant så krånglar man till deras arbete.

      Svara

Kommentera

