Torsk under täcke

Ja fisken torsk, inget annat.

Lagade sånt idag. Tog ett fruset torskblock som fick ligga och tina i saltvatten medan vi gjorde annat. Fikade hos svärföräldrarna bla.

Grundade med ett paket spenat, som jag la i botten på en ugnsform(som jag oljat först). På med fisken i mindre bitar, salt, vitpeppar, chili och skurna små plommontomater som blivit lite mjuka och behövde ätas upp snabbt. Ovanpå det ett paket smulat Fetaost, tre krossade vitlöksklyftor och en gnutta olivolja. Cirka tre kvart senare var det färdigt. Doftade ljuvligt och smakade bra. Rött, vitt och grönt, lite medelhavsinspirerat, men gjort på det som fanns hemma. Man kunde tagit bröd eller ris till men vi skippade det. Avnjöt maten med en källarsval Olvi istället.

2 responses to this post.

  1. Torskblock är tacksamma objekt för olika gratänger! Lite man tager vad man haver…
    Du vad skojiga dina texter är ! Ärligt talat förstår jag dem knappt…men desto roligare när jag ser översättningarna.
    Ha nu en skön helg, här har snöandet slutat och istället får vi sträng kyla, burr
    Kramen

    Svara

    • Det sägs att savolax mål lätt dödar varje försök till intelligent konversation. Fast jag ser det inte så, det är mycket och många djup i de gamla texterna och sägnerna. Man vänder gärna på orden för att skoja till det och istället för ett svar får man gärna en motfråga. Lite som värmländskan. Vilket kanske förklaras av att många savolaxare flyttade till Värmland undan ryssen, skatterna och hungern. Vårt mål talades där fortfarande år 1910! Inte konstigt jag känner mig hemma bland dem så.
      Ha det gott i kylan, den ger sig väl snart får vi hoppas. Ännu är det tid för vinter.
      Tittar på våra små matgäster, fyllde fågelbordet när jag kom hem nyss från arbetet. Här är strålande sol och -13 grader. Snöyran har lagt sig, drivorna ligger orörda och vackra.

      Svara

Kommentera

