Dagens ord- Om vinnare

Först på mitt egna tungomål:

Onnistuja kulukoo pikkusen pitempöö reettiä – siellä ee oo tungosta

på ren finska:

Onnistuja kulkee hiukan pitempää reittiä, siellä ei ole tungosta.

och så på svenska:

Vinnaren (eller den som lyckas) går den lite längre vägen, där är det inte trängsel.

Vad det nu kan betyda för dig.

För mig är betydelsen  att den som vinner/lyckas ofta gör sig lite extra besvär för att komma till sitt mål. De andra slösar tid och energi på att trängas med andra.

2 responses to this post.

  1. Ett klokt ordspråk tycker jag. Men det är tur att du skriver på ”vanlig” finska också, för finska dialekter är inte min starka sida.
    Du är duktig som hinner med att sy på fritiden, jag hinner knappt nånting fast jag går här hemma hela dagarna…
    Orken är ju borta sedan flera år, så efter varje hundpromenad följer en vila…o då menar jag verkligen vila, helst i liggande ställning.
    Men, jag har än så länge mycket livskvalitet kvar, o det är jag glad över
    Kramen

    Svara

    • Även jag har perioder då det minsta lilla tar all ork. Så blir det bara. Man gör det man orkar, mer kan man inte.
      Är lite avis på ert fina bo där på landet, fast vi bor bra också numera. Fixar och donar när tid och ork finns, det stora sakerna får vi ta i sommar med måleri och sånt.
      Kanske blir det nån bild på bloggen då. Är ju lite ”petig” med vad jag visar, av bra skäl. Skulle gärna vara mer öppen, om det gick.
      Ha det gott i väntan på våren!

      Svara

Kommentera

