Kassar var det ja…

Hörni, nu får jag skärpa mig. Kassar har det inte blivit på länge nu. Har ju haft händerna fulla med att fixa i huset, jul, nyår, jobbet och varit bortrest i arbete. Tusen ursäkter:-)

Men nu så! Tillskärningsbordet och resten av attiraljerna är på plats, även om systugan måste rivas och målas om till sommaren. Nu är det för kallt ute för att hålla på med sådant. Vill kunna ha öppet och vädra ordentligt då. Gubben min får sätta upp lite bättre belysning bara, för utrymmet har använts till förvaring av diverse tidigare och har jättegamla lysrör uppsatta. På fel ledd och plats, så klart, för att funka för mina behov.

Fick in en större order igår, det tackar man för. Tygkassar är hett utomlands men av någon anledning anses de töntigt här. Tydligen bättre att förstöra för djur och natur med plast. Bekvämt, trendigt eller jag vet inte.

Eller så ska det stå nåt varuhus märke på kassen, vilket det inte gör på Bomans. Mina kassar är alla olika. Kika gärna bakom länken, gå till miljökassar direkt så ligger de som finns uppsydda just nu där. Ska lägga upp det på lite annat sätt, när jag hinner, också.

Alla är billiga och bra ur ekologisk synpunkt. Och ekonomisk. För en femtiolapp får man en kasse som håller  länge. Lägger man på lite kan man få en i nåt finare tyg och med extra detaljer. Eller en som har olika färg inne och ute och kan vändas efter humör, eller övrig klädsel. Eller så kan man fortsätta att betala 2.50 för varje plastkasse som man sen bara slänger. I bästa fall med sopor i.

Att just ha dem till soppåsar är en ursäkt jag ofta hör, men inte fattar. Soppåsar på rulle är så mycket billigare och dessutom har de inget flerfärgstryck som också lämnar en belastning på naturen. Både vid tillverkning och senare.

Man ska naturligtvis välja själv hur man lever. Jag har gjort mitt val för länge sedan. Lämnar så lite skit efter mig som möjligt utan att leva asketiskt direkt. Det ska inte göra ont att leva sunt.  Tygkassar, sopsortering, kompost, närodlat när det är möjligt, vegetariskt i huvudsak, egen odling av det som funkar, nyisolerade fönster…Mer om just det sen. Kan bara säga att vi är jättenöjda med Renovglas.

2 responses to this post.

  1. Matte använder ALLTID kassen från dej, plast dito köps bara i yttersta nödfall.
    Hon hörde idag att varje människa kastar ett halvt ton hushållssopor på ett år.
    Definitivt inte här i alla fall

    Svara

    • Du har en klok matte du, Sigge! Alla har ju inte en kasse från Bomans, och mig kvittar det var de köper sin, bara man slutar med plasteländet.
      200 kassar i snitt / person och år blir ett berg med plast!

      Svara

Kommentera

